Pages

Wednesday, March 4, 2015

مربای هویج


مربای هویج هم از اون چیزاییه که یا باید از فروشگاه ایرانی پیداش کنی یا اینکه خودت بپزی، که البته پختنش هم مطمئن تره هم به صرفه تر، نه فقط از نظر مالی، که از نظر زمانی و مسافتی.

دیگه اینکه هویج و کرفس پای ثابت موجودی یخچال منه همیشه. حالا با کرفس که نمیشه مربا پخت :) ولی حداقل هویج همیشه به دادم میرسه، میتونه مربا بشه، پلو بشه، کیک و کلوچه بشه، حلوا بشه، یه هویی دلت آبمیوه خواست آبمیوه بشه، تو سوپ و سس ماکارونی بره، گرسنت شد خالی خالی و قرچ قوروچ گازش بزنی. خلاصه که این سبزی نارنجی (بزنم به تخته) با این نیم وجب قدش این همه کارایی داره و هزارجور خاصیت.

مواد اولیه :

هویج رنده شده 4 پیمانه
شکر 2 پیمانه
آب لیمو ترش تازه 2 قاشق سوپخوری
هل سبز 2 عدد (یا چوب دارچین)


پوست هویج ها رو میگیریم و رنده درشت میزنیم.
داخل قابلمه میریزیم و شکر رو هم لابلاشون میپاشیم. درب قابلمه رو میبندیم و میگذاریمش داخل یخچال برای چند ساعت تا حسابی آب بندازه. من یه شب تا صبح زمان دادم.
البته هویج مثل میوه ها خیلی آب نمیندازه چون ریشه گیاهه و بافتش پر از فیبره. ولی هرقدر هم آب بندازه خوبه چون کمک میکنه کمتر آب اضافه کنیم و هویج با آب خودش بپزه.
اگه کم آب انداخته باشه کمی آب اضافه میکنیم. اینقدری که 2 تا 3 سانت روی هویجها رو آب بگیره.
دانه های هل رو داخلش میندازیم و میگذاریم روی حرارت. به جای دانه هل از یک تکه چوب دارچین هم میتونیم استفاده کنیم. درسته انداختن ادویه کمک میکنه تا عطر و طعمش رو به مربا بده بدون تغییر رنگ.

مربا که جوش اومد کم میکنیم حرارت رو و زمان میدیم تا بپزه و غلیظ بشه.
برای پخت مربا اگه دربش رو دمکنی بگذاریم خیلی بهتره. ایندفعه مربام رو تو قابلمه مسی پختم، خیلی خوب جا افتاد و خوشمزه تر شد.


زمانی که مربا پخت و شروع به غلیظ شدن کرد، به اندازه 2 قاشق سوپخوری آب لیموی تازه اضافه میکنیم. کمک میکنه تا مربا شکرک نزنه. بعد از 5 دقیقه از روی حرارت برش میداریم.

غلظت مربا هم واقعا سلیقه ایه. من غلیظ دوست دارم اینه که میگذارم بیشتر آبش کشیده بشه.
آخر کار هل یا دارچین رو از مربا خارج میکنیم.
تا گرمه داخل شیشه میریزیم و دربش رو تا زمانی که 100% خنک بشه باز میگذاریم.


بعضی مرباها با خامه خیلی میچسبه ولی به نظرم مربای هویج با کره خوشمزه تر میشه.
نون داغ و کره و مربا و چای دارچین داغ و یه صبح تعطیل زمستونی پر برف ... به به

2 comments:

  1. عجب مربای خوشرنگی ، خیلی دوست دارم . نوش جونتون

    ReplyDelete
  2. واقعا عالیه! حتما حتما مطالب ویژه نوروزمون رو بخونید. راز های هفتسین، باقلوای مخصوص نیکو و مکان هایی که برای نوروز به شما پیشنهاد میکنیم: http://nikoo.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...