Pages

Tuesday, September 26, 2017

ترشی مخلوط


ترشی درست کردن هم یه کار لذت بخشه از اونجایی که ما ایرانی ها هممون عاشق مزه ترشیم و خیلی از غذاهامون واقعا بدون همراهی ترشیجات مزه نمیده.

برای درست کردن ترشی به اندازه آدمای روی زمین روش و ترکیبات مختلف وجود داره که خدا رو شکر همشون هم خیلی خوشمزه میشن، به به
من هم اینطوری درست میکنم ... ...........

مواد اولیه :

سرکه
آب جوشیده
گل کلم
کلم برگ (سفید یا قرمز)
هویج
کرفس
موسیر
فلفل تند
سیر
نمک، دانه فلفل سیاه، تخم گشنیز، گلپر
سبزیجات معطر تازه و خشک


برای ترشی از سبزیجات دیگه که بافت سفتی دارند هم میتونیم استفاده کنیم مثل کلم قمری، بروکلی همراه ساقه، سیب زمینی ترشی، شلغم، تربچه، پیاز، گوجه.

این بار من یه مقدار کلم قمری مخلوط کردم. نیمی از سبزیجات رو با کلم برگ و نیم دیگه رو با کلم قرمز مخلوط کردم

به ازای 1 پیمانه سرکه ،2 تا 2ونیم پیمانه آب جوشیده و 1 قاشق سوپخوری نمک لازم داریم. نسبت آب و سرکه بستگی به ترشی سرکه داره.

سبزیجات رو بعد شستن میگذاریم خوب خشک بشن تا آبی بهشون نمونه. همه رو خرد و مخلوط میکنیم و داخل شیشه های تمیز و خشک میریزیم.
سیر، فلفل تند، دونه های فلفل سیاه و سبزیجات معطر رو لابلاشون میچینیم.
من از ساقه های نعنا و آویشن تازه و ترخون خشک استفاده کردم. ولی گشنیز و شوید رو هم داخل ترشی خیلی دوست دارم.


در آخر ادویه ها رو روشون میریزیم و شیشه رو با سرکه و آب جوشیده پر میکنیم.
اگه آب گرم بوده باید صبر کنیم تا کاملا خنک بشه بعد درب شیشه ها رو میبندیم. قبل بستن هم با چند ضربه به شیشه یا دبه هوای اضافی لابلای سبزیجات رو خارج میکنیم.
معمولا سر شیشه ها بعد چند ساعت کمی خالی میشه و سطح سرکه نشست میکنه. به همین خاطر من درشون رو بلافاصله نمیبندم و چند ساعتی صبر میکنم. یه کمی سرکه دوباره سرش میریزیم تا روی مواد رو بگیره. سر شیشه رو با پلاستیک میپوشونیم و دربش رو محکم میبندیم.


ترشی رو در جای تاریک و خنک نگه میداریم تا برسه. مدام هم نمیریم درش رو باز کنیم و ناخنک بزنیم که ترشی هوا میکشه و خراب میشه.
معمولا 4 تا 6 هفته ای کار داره. بعدش نوش جان میکنیم.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...