Pages

Wednesday, May 29, 2013

کیک شیفون




این کیک هم به خاطرات خوب زندگی من پیوست چون برای تولد دوست خیلی عزیزی درستش کردم، جای همه دوستانی که نبودند بسیار خالی. تو این ولایتی که ما هنوز درست و حسابی نفهمیدیم بهار یعنی چی زیر بارون و زیر چتر بریدیمش و شمعهاش رو فوت کردیم.

راست میگن که بهترین تشکر از یه آشپز اینه که غذاش رو تا انتها بخورن. یعنی همین که همه میگن به به و چه چه و چشم همه دنبال برش آخر کیکه کلی به آدم میچسبه :-) (بد نیست خودم رو گاهی یه ذره تحویل هم بگیرم)

مواد لازم :

آرد 1،1/4 پیمانه
شکر 1،1/2 پیمانه
روغن گیاهی 1/3 پیمانه
آب 1/3 پیمانه
تخم مرغ 6 عدد
رنده پوست 2 عدد لیمو ترش
آب لیمو تازه 1 قاشق سوپخوری
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
کرم تارتار 1/2 قاشق چایخوری (یا 1 قاشق چایخوری آبلیمو یا سرکه سفید)


همین اول کار بگم که آبلیمو و رنده پوست لیمو رو میشه با پرتقال جایگزین کرد.

فر رو با حرارت 325 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
آرد، بکینگ پودر و نمک رو با هم مخلوط و کنار میگذاریم.
تخم مرغها رو شکسته و سفیده و زرده رو جدا میکنیم. اگه سفیده داخل زرده ها قاطی بشه اشکالی نداره ولی برعکسش نباید اتفاق بیافته. سفیده ها رو در ظرفی خشک و تمیز و با تیغه های خشک همزن میزنیم تا کمی پف کنه. کرم تارتار و بعد از چند دقیقه نیمی از شکر رو اضافه میکنیم. اونقدر هم میزنیم تا سفیده کاملا سفت بشه و از ظرف نریزه.

زرده ها رو در ظرف دیگه ای با شکر و وانیل هم میزنیم. روغن و آب رو با فاصله اضافه میکنیم. در آخر هم رنده پوست لیمو و آبلیمو تازه رو مخلوط میکنیم. مواد خشک رو به مخلوط اضافه میکنیم.
همزن رو کنار میگذاریم و سفیده زده شده رو اضافه میکنیم. با لیسک به آرومی و از یک جهت مخلوط میکنیم. زیاد و به سرعت هم نمیزنیم چون کیک  لطافتش رو از دست میده و پف نمیکنه.

** به قالب 25 سانتی شیفون احتیاج داریم. قالب کیک شیفون دیواره بلندی داره حدودا 11 تا 12 سانتی متر، که مانع از سر ریز شدن مواد میشه چون پف کیکمون زیاده، حجم کیک حین پخت 2 تا 2.5 برابر میشه. در حالی که قالبهای کیک معمولی دیواره ای به ارتفاع 7 تا 8 سانتی متر دارند. و البته سوراخ وسط قالب کمک میکنه با وجود ضخامت زیاد کیک، وسطش هم خوب بپزه.

قالب احتیاجی به چرب کردن نداره,چون چربی موجب میشه در پایان پخت کیک حجمش رو از دست بده.داخل قالب رو کاغذ روغنی پهن میکنیم. مواد رو داخل قالب میریزیم و مدت 50 تا 60 دقیقه در فر میپزیمش. بعد از 50 دقیقه پخت کیک رو با وارد کردن یه سیخ چوبی نازک چک میکنیم.


نکته مهم شیفون کیک خنک کردن کیکه بعد از پخت. اگه بلافاصله از قالب درش بیاریم حتما پفش میخوابه. قالب رو روی یه بطری برمیگردونیم و 3 ساعت به همین حال میگذاریمش تا کاملا سرد بشه. یه عکس از اینترنت میگذارم از این مرحله چون اصلا نتونستم عکس زیادی از مراحل کار بگیرم.


به خودمون یه لطف بزرگ میکنیم و کیک و بطری رو یه گوشه ای میگذاریمش که طی 3 ساعت 100 بار سقوط آزاد نکنه D:
بعد از 3 ساعت اطراف کیک رو با چاقو یا لیسک از دیواره جدا و از قالب خارجش میکنیم.


کیک رو با ارتفاعی که داره راحت میشه 2 برش عرضی زد و 3 لایش کرد.

برای تزئین کیک دستور باتر کریم آلمانی شف طیبه رو ترجیح میدم که پایش کرم کاستارده و مزش خیلی بهتر از خامست. مقاومتش در برابر گرمای محیط هم بالاتر از خامه فرم گرفتست. اگر نه از خامه فرم گرفته میشه استفاده کرد که دستورش رو در سایت شف طیبه میتونید بخونید، با خامه صبحانه که البته در ایران پیدا میشه فقط. من هم چون زمان کم داشتم کیک رو با خامه روکش کردم. از خامه 35% (whipping cream) استفاده کردم که خامه ای رقیقه و مخصوص فرم گرفتن، با دستور آشپزخانه کوچک منیادمون باشه که خامه های کمتر از 35% یا خامه 35% که مخصوص پخته فرم نمیگیرند.

میزان شکرش رو هم بسته به ذائقه میشه تنظیم کرد. ولی خوب خامه رو برای تابستون توصیه نمیکنم مگه اینکه تا دقیقه 90 که نه، حتی بیشتر داخل یخچال نگه داریم کیک تزئین شده رو، چون سریع شل میشه.

نارگیل پرک شده رو داخل سینی فر ریختم و داخل فر داغ چند دقیقه بو دادم و اطراف کیک خامه کشی شده رو باهاش پوشوندم. برای روی کیک توت فرنگی ها رو با شکلات آب شده آغشته کردم و کمی شکلات خرد شده بین میوه ها پاشیدم.


,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,



9 comments:

  1. یکی از بهترین کیک هاست که من هرجا می گردم قالبش رو پیدا نمی کنم..البته لازم نیست حتما روی بطری برگردوندا...همون پایه هاش برای برگردوندشه که برعکس بذاری تا خنک بشه..من که توی قالب معمولی درست م یکنم با لیوان و ...پایه درست می کنم و قالب رو برعکس می کنم روشون :)))
    خیلی خیلی خوشگل هم شده...خوش به حال دوستت...همیشه شاد باشی عزیزم

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی عزیزم :-)
      هانی جون همه قالبها اون پایه ها رو نداره
      قالب من هم نداره

      Delete
  2. واقعا خیلی عالی شده کیکتون عاطفه جون ،دستتون درد نکنه .خوش به حال دوستتون .من قبلا یه کیک شیفون با یه دستور دیگه درست کردم که اون هم خیلی خوب بود که دستورش رو رزیتا جون گذاشته بود و من خیلی از جنس کیک خوشم اومد ،خیلی بیشتر از کیک اسفنجی دوسش دارم.

    ReplyDelete
    Replies
    1. وای آره
      خیلی بهتر از کیک اسفنجیه
      :-)

      Delete
  3. Dar ghalebe sade ham mishe ?? Mamnun

    ReplyDelete
    Replies
    1. تو قالب معمولی هم میشه. فقط همونطور که گفتم باید ارتفاع قالب زیاد باشه چون خیلی پف میکنه

      Delete
  4. سلام ممنون از زحمات شما سوالی دارم گاهی کیک ساده درست میکنم بعضی وقتها توی فر خیلی خوب پف میکنه ولی وقتی میارم بیرون سرد بشه پف از بین میره و "پنچر" میشه!!!! به نظرتون دلیلش چیه؟ میتونه کیفیت بکینگ پودر باشه؟ ممنون از راهنمایی

    ReplyDelete
    Replies
    1. چند تا دلیل ممکن هست داشته باشه.
      اول اینکه فر رو از ۲۰ دقیقه قبل باید گرم کنید بعد کیک رو داخلش بگذارد.
      حین پخت در فر رو باز نکنید.
      اندازه قالب باید متناسب با مواد کیک باشه. اگه قالب کوچیک باشه وسط کیک خوب نمیپزه و بعد از سرد شدن کیک فرو میره.
      اگر مواد کیک رقیق باشه هم همین اتفاق ممکنه بیوفته. پس در اندازه گیری مواد اولیه دقت کنید.
      ارد و باقی مواد خشک رو جداگونه مخلوط و ترجیحا الک کنید. وقتی مواد خشک به مایع کیک اضافه میشه فقط در حدی هم بزنید که گلوله های ارد باز بشه. بیش از حد هم زدن ارد از پف کردن کیک جلوگیری میکنه و بافت کیک سفت میشه.
      دیگه اینکه اگر مقدار پف دهنده ها نسبت به مواد کیک بیشتر باشه پف زیاد به کیک میده و موقع سرد شدن این پف میخوابه.
      اینها مهمترین دلیل ها هستند که به نظرم میرسه الان
      امیدوارم به دردتون بخوره

      Delete
    2. ممنون از راهنمایی کاملتون .... شاد و سلامت و پیروز باشید

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...