Pages

Tuesday, October 29, 2013

مربای سیب و پرتقال


اوایل پائیز و همه زیباییهاش ما رو دوباره به طبیعت کشوند. با دوستان خیلی خوبم راهی باغی شدیم خارج از شهر مونترال و کلی سیب چیدیم. هوا تازه داشت خنک میشد. مثل همیشه که آب و هوای این ولایت تکلیفش با خودش معلوم نیست، بازم گاهی آفتاب بود، گاهی ابر، یه خورده باد سرد میومد، یه نموره گرم میشد، خلاصه که ما هم تکلیفمون با خودمون معلوم نبود. ولی روز به یاد موندنی داشتیم و روزی رو که با گردش و سیب چینی شروع کرده بودیم با BBQ و کوبیده و ... به آخر شب رسوندیم.

مواد لازم:

سیب 10 عدد
پرتقال 2 عدد
شکر 4 پیمانه
هل سبز 2 عدد


در ادامه داستان تعدادی از سیبها تبدیل به مربا شدند و الباقی تبدیل به آب سیب.


کلا من طعم یه کمی ترش رو برای مربای شیرین خیلی دوست دارم. مقدار شکر هم میتونم بگم نسبیه. بستگی به ترش و شیرینیه سیب و ذائقه میشه تغییرش داد. سیبهای من ترش و شیرین بودند.

برای شروع پوست و دانه های سیب رو جدا میکنیم. سیبها رو خرد میکنیم و مستقیما داخل قابلمه میریزیم. شکر رو هم لابلاشون میپاشیم. درب قابلمه رو میبندیم و میگذاریمش داخل یخچال برای چند ساعت تا حسابی آب بندازه. من یه شب تا صبح زمان دادم. با اینکار دیگه نیازی نیست آب اضافه کنیم. میگذاریم روی حرارت ملایم تا بپزند و دانه های هل رو داخلش میندازیم.
سیب قرمز بافت نرمی داره و برای مارمالاد مناسبه چون بافتش موقع پخت متلاشی میشه و نیازی به له کردن نداره.

و اما پرتقال؛ قسمت نازک و نارنجی رنگ پوست پرتقالها رو با رنده ریز رنده میزنیم و بعد آبشون رو میگیریم. سخاوتمندانه رفتار میکنیم و موقع آبگیری تا میتونیم گوشت میوه رو نگه میداریم که مزه بیشتری به مربا میده.


گهگاهی هم زدن کمک میکنه که سیبها حین پخت له بشند.
زمانی که مربا شروع به غلیظ شدن کرد آب و رنده پوست پرتقالها رو اضافه میکنیم.

داخل مارمالاد و البته در دیار کفر داخل مربا هم ژلاتین و در حالت بهتر پکتین میریزند که من زیاد دوست ندارم چون حالت ژلاتینی و سفت میگیره.
به جای اینکار میگذاریم مربا قدری که دوست داریم غلیظ بشه. مال من دیگه آخر پخت مثل حلوا تو قابلمه جمع میشد و بعد سرد شدن مثل رب گوجه سفته.

تا گرمه داخل شیشه میریزیم و دربش رو تا زمانی که 100% خنک بشه باز میگذاریم.


بعدشم فقط یه نون خونگی و چای داغ کم داره
به به ... .........

6 comments:

  1. مثل همیشه عالی و خوشمزه عاطفه جون :)

    ReplyDelete
  2. من تا به حال سیب رو با پرتقال امتحان نکردم ولی از طعم پوست پرتقال خوشم میاد باید خوشمزه باشه ،منم دوست ندارم زلاتین توش باشه .دستتون درد نکنه عاطفه جون و نوش جان

    ReplyDelete
  3. چقدر خوشمزه به نظر ميرسه. ولي ميشه بگيد كه اين رنگ قرمز خوشرنگ مربا چطوري دراومده؟ و اينكه با تعداد مواد اوليه چقدر مربا درست ميشه؟ ممنون ازتون.

    ReplyDelete
  4. نرگس جون رنگ مربا به خاطر نوع سيبش هست اول
    دوم اينكه من مربا رو غليظ دوست دارم
    ميذارم با شعله كم بپزه و آبش كشيده بشه
    دم كنى هم ميذارم
    اينه كه كمك ميكنه قرمز بشه

    اينكه چقدر شد اگه درست يادم باشه دو تا شيشه متوسط

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...