Pages

Friday, November 1, 2013

نان کنجد



پیش از این چند تا دستور نون گذاشته بودم با دستورهای مشابه؛ گره های سیردار، نان نرم سبوس دار، نان نرم، نان سبزیجات معطر. خمیر خیلی خوبیه و بسته به شرایط بعضی از مواد اولیه کم و زیاد شدند. خمیر اولیه اسمش soft bread (نان نرم) بوده که مثل اسمش واقعا نرمه و حسابی پف میکنه.
این بار هم همون خمیره با کمی تغییر و نتیجه خیلی خوب. این نون رو زیاد درست میکنم چون عاشق بوی کنجدم.

مواد لازم :
شیر ولرم 1 پیمانه
مایه خمیر 1 قاشق سوپخوری
شکر قهوه ای 1 قاشق سوپخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
روغن کنجد 3 قاشق سوپخوری
کنجد سیاه 2 قاشق چایخوری
آرد حدود 350 گرم
سبوس

برای روی نان:
آب سرد 1/2 پیمانه
آرد 1/2 قاشق سوپخوری
کنجد سفید - سبوس



اول از همه مایه خمیر، شکر و شیر ولرم رو مخلوط میکنیم و 10 دقیقه ای زمان میدیم تا مایه خمیر عمل بیاد.
اگر از آرد all purpose استفاده کنیم همون حدود 350 گرم کافیه. من سبوس رو آخر کار بهش اضافه میکنم. میتونیم از مخلوط آرد معمولی و آرد سبوسدار استفاده کنیم که دیگه 350 گرم نخواهد بود.
آرد و نمک رو با هم مخلوط و وسطش رو گود میکنیم.
روغن کنجد رو با مایه خمیر مخلوط و وسط آرد میریزیم.



خمیر رو هم میزنیم. وقتی جمع شد روی سطح آرد پاشی شده منتقلش میکنیم و 10 دقیقه ورز میدیم. حین ورز دادن کنجد سیاه و سبوس رو به خمیر اضافه میکنیم.
من 2 قاشق چایخوری سبوس ریختم. مقدارش رو چشمی میتونیم تنظیم کنیم. 



خمیر رو داخل کاسه ای که کمی چرب باشه قرار میدیم و روش رو میپوشونیم، مدت 1 ساعت استراحت میدیم تا حجیم بشه.

بعد از این زمان شکل دادن خمیره. خمیر خوش دستیه و راحت شکل میگیره.
اینکه میبینید من 2 تا سینی دارم چون مواد اولیم 2 برابر بوده و دیگه وقت قرتی بازی هم نداشتم راستش :-) کف سینی رو کاغذ روغنی گذاشتم و خمیر رو روش پهن کردم.
مجددا روی خمیر رو میپوشونیم و نیم ساعت زمان میدیم تا پف کنه.
فر رو هم روشن میکنیم با حرارت 400 درجه فارنهایت تا گرم بشه.



برای روی خمیر آرد رو با آب سرد مخلوط و روی حرارت میگذاریم تا غلیظ بشه. میگذاریم تا خنک بشه و با قلم مو روی خمیر میمالیم. کنجد و سبوس میپاشم روی خمیر رو و اگر مثل من خمیر رو یکدست باز کردیم روش رو با چنگال سوراخ سوراخ میکنیم.
داخل فر قرار میدیم برای 15 دقیقه، بعد حرارت رو تا 350 کم میکنیم برای 10 تا 15 دقیقه، تا جاییکه روی نون کاملا طلایی بشه.



* من از روغن کنجد تیره رنگ استفاده کردم که بوی شدیدتری داره. بعد از پخت هم بوی کنجد کاملا مشخصه و یکی مثل من اگه عاشق بوش باشه ازش لذت میبره.

* اگر از آردتون مطمئن نیستید با کل آرد شروع نکنید. میتونید با بیشتر از نصف شروع و باقی رو کم کم اضافه کنید.



نوش جون ... ........

11 comments:

  1. ...وااای عالیه خیلی اشتها برانگیزه ...دستت درد نکنه عزیزم ...من عاشق نونم ... حتما درستش می کنم

    ReplyDelete
  2. عاطفه جون اگه ترکیب دو آرد رو بخوام استفاده کنم، چند گرم میشه؟ بیشتر از ۳۵۰ گرم یا کمتر؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. ناهید جان مطمئنا کمتر میشه
      چون سبوس آرد رو سنگین مینه و خمیرت با مقدار کمتری آرد جمع میشه
      به خاطر همینم میتونی مثلا با 200 گرم شروع کنی و بعد کم کم آرد اضافه کنی
      :-)

      Delete
  3. عاطفه جون اگه ترکیب دو آرد رو بخوام استفاده کنم، چند گرم میشه؟ بیشتر از ۳۵۰ گرم یا کمتر؟

    ReplyDelete
  4. دستتون درد نکنه عاطفه جون ،خیلی عالیه .این نون رو که دیدم یاد بربری های ماشینی ایران افتادم .البته فقط ظاهرش شبیه اونه و صد البته خوشمزه و خوش عطر تره

    ReplyDelete
  5. salam azizam , mamnoon babate recepie khoobetoon, man ye so'al dashtam vaghti poodre khamir torsh va shekar va shir ro makhloot kardam aslan kaf nakard va shabihe aksi ke gozashtin nashod , midoonin dalilesh chie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست من
      نگفتید که نون رو درست کردید و نونتون پف کرده یا نه ؟
      اگه نون رو درست کردید و پف کرده که مشکلی نیست
      ولی خوب هر مایه خمیری اگه سالم باشه باید بعد چند دقیقه پف کنه
      این یعنی باکتریها فعال شدند
      چند تا چیز باعث میشه این اتفاق نیافته
      مثلا مایه خمیر کهنه باشه و تاریخش گذاشته باشه
      یا آب یا شیر اونقدری داغ باشه که مایه خمیر رو بسوزونه و عمل نیاد

      Delete
  6. عطفه جان من بازم اومدم :) این نان رو هم امتحان کردم. عالی شده. عااااالی مثل همیشه. دستت درد نکنه عزیزم
    با توجه به اینکه خانم ارغوان گفتن شبیه بربری های ماشینی ایران شده من هم فکر کردم ایده بدی نیست که مثل نان بربری فرمش بدم
    اینه که الان یه نانی دارم با شکل و شمایل نان بربری ماشینی اما با طعم و عطر و بویی صدها مرتبه بهتر ازون
    اینم بگم که خمیر نان نرم انقدر عالیه که هر بار موقع استراحت منومیترسونه از شدت پفش. یاد فیلام های تخیلی میفتم و فکر میکنم الان با خمیر و کل خونه میریم هوا
    میبینی این نان ها منرا تا کجاها بردن تو خیال و توهم و رویا؟
    :دی
    قربان شما عاطفه گل برم

    ReplyDelete
    Replies
    1. به خاطر همینه که اینقده پوک و نرمه
      نوش جونت عزیزم :-)

      Delete
  7. Manam havas kardam dorost konam :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...