Pages

Tuesday, November 19, 2013

نان هل سوئدی


تقریبایک سال پیش دستور نان زعفرانی سوئدی رو گذاشته بودم. امروز هم دستور نان هل رو میگذارم که البته حدود یک ماه پیش برای اولین بار درستش کردم. میتونم بگم همون نون شیرمال خودمونه که بهش هل اضافه شده.
شکل نون باید گیس باف باشه، 3 تایی یا بیشتر. نان زعفرانی خیلی شیرین نیست و بوی زعفرونش کاملا محسوسه ولی این نون شیرینه و بوی هل خیلی مشخص نیست. من که قهوه خور نیستم ولی آی با چایی میچسبه :-)

برای خمیر:
مایه خمیر 2 قاشق سوپخوری
آرد 5 تا 6 پیمانه
شیر ولرم 1،1/3 پیمانه
کره 5 قاشق سوپخوری
شکر 2/3 پیمانه
تخم مرغ 2 عدد کامل + 1 زرده
نمک 1 قاشق چایخوری
پودر هل 2,1/4 قاشق چایخوری

برای رویه:
سفیده تخم مرغ 1 عدد
خامه یا شیر 1 قاشق چایخوری
پودر هل 1/2 قاشق چایخوری
کمی شکر
کنجد یا بادام پرک


برای شروع شکر، مایه خمیر و مقداری از شیر ولرم رو مخلوط میکنیم و 10 دقیقه ای زمان میدیم تا مایه خمیر عمل بیاد. اگه مایه خمیر فوری استفاده میکنیم که نیاز به استراحت نداره.
شیر باید ولرم باشه، اگه داغ باشه مایه خمیر رو میسوزونه. کره و تخم مرغ هم باید به دمای محیط رسیده باشند.
نمک و آرد رو هم با هم مخلوط و کنار میگذاریم.
تخم مرغها و باقی شیر رو به مخلوط مایه خمیر اضافه میکنیم. 3 پیمانه از آرد رو باهاش مخلوط میکنیم.
کره رو اب میکنیم، نمیخوایم داغ باشه فقط رقیق بشه. کره و هل رو اضافه میکنیم به خمیر و بعد از اون باقی آرد.


آرد رو تا جایی اضافه میکنیم که خمیر جمع بشه. روی سطح کار رو آرد میپاشیم و خمیر رو روی میز منتقل میکنیم. ورز میدیم برای 10 دقیقه.
اگه از آرد all purpose استفاده کنیم همین حدود آرد که گفتم کافیه اگر نه مقدار آردتون تغییر میکنه.


خمیر رو به یک ظرف بزرگ منتقل میکنیم چون حسابی حجیم میشه. کف ظرف رو با 2 قطره روغن باید چرب کنیم و روی خمیر رو با سلفون میپوشونیم.
یه گوشه گرمی میگذاریم و 1 ساعت صبر میکنیم تا حجم خمیر بیشتر بشه.
بعد از 1 ساعت روی خمیر رو با دست چند تا فشار اساسی میدیم تا گازهای اضافی داخل خمیر خارج بشند.
روش رو میپوشونیم و مجددا نیم ساعت استراحت میدیم تا پف کنه.


خمیرمون به اندازه کافی تنبل بازی درارده و چرتش رو زده. وقت شکل دادن به خمیره. کل خمیر رو به 2 قسمت مساوی تقسیم میکنیم و با هر قسمت یه نون درست میکنیم.
خمیر اول رو من به 3 قسمت مساوی تقسیم کردم و هر قسمت رو جداگانه لوله کرده و گیس 3 تایی بافتم.


دومی رو هم به 6 قسمت کردم و گیس 6 تایی بافتم مثل نان چالا. ویدئوی روش بافت 6 تایی رو اینجا میتونید ببینید: How to Braid a 6 Strand Challah.
اگرنه در تهیه نان چالا روش بافت چند تایی رو توضیح دادم.


نونها رو بلافاصله بعد از بافت داخل سینی فر که با 2 قطره روغن چرب شده یا کاغذ شیرینی پزی پهن کردیم قرار میدیم.
روشون رو با پارچه نازکی میپوشونیم و دوباره 20 دقیقه استراحت میدیم تا حجیم بشند. در این فاصله فر رو روشن میکنیم تا گرم بشه، با حرارت 375 درجه فارنهایت.

سفیده تخم مرغ رو با هل و خامه مخلوط میکنیم و قبل از اینکه نون داخل فر بره با قلم مو روش میمالیم. کمی کنجد یا بادام پرک شده میپاشیم و کمی هم شکر.

نونها رو برای 25 دقیقه میپزیم.
این مقدار 2 تا نون بزرگ بهمون میده.


برشهای این نون همراه آیسینگ وانیلی هم میتونه سرو بشه. خیلی درباره تاریخچش و اینکه چه زمانهایی احیانا بیشتر پخت میشه اطلاعات ندارم. دوستان اگه اطلاع دارند به من هم بگن.


با اجازه من یکیش رو همون بعد پخت زودی بریدم و خوردیم. این شد فقط از یکیش عکس دارم.

source:saveur.com

3 comments:

  1. Bah bah chy shode, alye, bara sobhane

    ReplyDelete
  2. وای چقدر خوشگل شده... منم کافی خور نیستم و چای خورم بیشتر :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...