Pages

Wednesday, May 27, 2015

چیزکیک توت فرنگی


امروز 2 تا دستور از چیزکیک مینویسم که اولی همون دستور رایج هست و دومی یه دستور کم کالری که اگه مواد اولیه در دسترس باشه همون نتیجه و همون مزه رو خواهیم داشت با کالری کمتر. با توجه به اینکه چیزکیک رو همه دوست داریم و نمیتونیم به یک برشش بسنده کنیم با این دستور کمتر دچار عذاب وجدان بعد از دریافت کالری بالا میشیم :-)

برای لایه زیرین کیک:
شکر 2 قاشق سوپخوری
کره 3 قاشق سوپخوری
پودر بیسکوئیت Graham یا ساقه طلایی 1،1/4 پیمانه
کاغذ روغنی
کاغذ آلومینیوم

فرمول 1:
شکر 3/4 پیمانه
آرد 3 قاشق سوپخوری
3 بسته 250 گرمی پنیر philadelphia
وانیل 1 قاشق چایخوری
خامه ترش 1/2 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد

فرمول 2:
یک بسته 500 گرمی Cottage cheese 1%
2 بسته 250 گرمی پنیر philadelphia
3/4 پیمانه Natural Greek Yogurt 0%
شکر 1 پیمانه
آرد 2 قاشق سوپخوری
تخم مرغ 4 عدد
وانیل 1 قاشق چایخوری

برای مخلوط توت فرنگی:
توت فرنگی 300 گرم
نشاسته ذرت 1 قاشق چایخوری 

برای ژله توت فرنگی:
توت فرنگی 450 گرم
پودر ژلاتین 2 قاشق چایخوری
شکر 1/4 پیمانه
وانیل 1/2 قاشق چایخوری 



برای شروع بگم که پودر بیسکوئیت Graham، پودر بیسکوئیت ساقه طلایی آمادست و دردسر خرد کردن بیسکوئیت رو کم میکنه.

فر رو با حرارت 350 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
به یک قالب کمربندی 20 cm احتیاج دارم. کف قالب رو کاغذ روغنی پهن میکنیم و قالب رو میبندیم.
پودر بیسکوئیت رو با کره آب شده و شکر مخلوط میکنیم تا حدی که کره به خرد مواد بره و بافت پودری داشته باشیم. گلوله ای باقی نمونه. کف قالب میریزیم و با کف دست فشار میدیم و صافش میکنیم. مدت 12 دقیقه در فر قرار میدیم و بعد از خارج کردن از فر زمان میدیم تا خنک بشه.

برای فرمول 2 , ورژن کم کالری  :
دمای فر رو تا 325 درجه فارنهایت کم میکنیم.
پنیر cottage بافت یکدستی نداره. از صافی ردش میکنیم و با فشارآبش رو میگیریم. من 1% پیدا نکردم, از 2% استفاده کردم.



آرد و شکر رو با پنیر cottage مخلوط و با استفاده از دستگاه غذاساز حسابی مخلوط میکنیم تا بافتی روان و یکدست پیدا کنه. تخم مرغها رو یکی یکی اضافه میکنیم. اگه ذرات  پنیر cottage هنوز باقی موندند با میکسر مایع رو یکدست میکنیم.
پنیر خامه ای رو زودتر از یخچال خارج مینیم تا به دمای محیط برسه. همراه ماست یونانی و وانیل اضافه میکنیم. در نهایت مایعی بدون ذرات درشت باید داشته باشیم.

برای اینکه مطمئن شیم بعد از پخت به دیواره نمیچسبه از کاغذ شیرینی پزی نواری میبریم, دیواره قالب رو با دو قطره روغن چرب میکنیم, فقط برای اینکه به ثابت شدن کاغذ کمک کنه. کاغذ رو در قالب میکشیم.


بوسیله ورق آلومینیوم دور قالب رو از بیرون میگیریم طوری که تا لبه قالب بالا بیاد. اینکار رو 3 بار تکرار میکنیم تا موقع پخت آب داخل قالب نره. 2/3 مایع رو داخل قالب میریزیم. 300 گرم توت فرنگی و نشاسته رو به مایع داخل میکسر اضافه و مخلوط میکنیم تا یکدست بشه. روی چیز کیک میریزیم و به طور نامرتب مخلوط میکنیم.

به یک ظرف بزرگتر از قالب و عمیق نیاز داریم. کف ظرف رو دستمال پارچه ای پهن میکنیم و قالب رو داخلش قرار میدیم. از اطراف، آب جوش داخل ظرف بزرگتر میریزیم، تا نیمه قالب. میخوایم کیک رو به روش بن ماری بپزیم. داخل فر قرار میدیم مدت 1 ساعت و 25 دقیقه تا بپزه.



بعد از خارج کردن از فر 1 ساعت در دمای محیط قرار میدیم تا حرارتش ر از دست بده. روش رو میپوشونیم و 6 تا 8 ساعت در یخچال قرار میدیم.

برای فرمول 1 :
مثل روش قبلی پنیر خامه ای که به دمای محیط رسیده رو با باقی مواد مخلوط میکنیم. 2/3 مایع رو داخل قالب میریزیم. 300 گرم توت فرنگی و نشاسته رو به مایع داخل میکسر اضافه و مخلوط میکنیم تا یکدست بشه. روی چیز کیک میریزیم و به طور نامرتب مخلوط میکنیم.
احتیاجی به فویل پیچی و روش بن ماری نیست. قالب رو طبقه وسط فر قرار میدیم و 1 ساعت با حرارت 350 درجه فارنهایت میپزیم.
بعد از خارج کردن از فر 1 ساعت در دمای محیط قرار میدیم تا حرارتش ر از دست بده. روش رو میپوشونیم و 6 تا 8 ساعت در یخچال قرار میدیم.


کار تقریبا تمومه. لایه بعدی ژله توت فرنگیه که میتونید حذفش کنید چون بدون اون هم چیزکیک کامله. اگر نه, توت فرنگی رو با شکر مخلوط و صبر میکنیم تا آب بندازه. روی حرارت میزاریم تا توت فرنگی نرم بشه. پودر ژلاتین رو روی 2 قاشق سوپخوری آب سرد میریزیم و روی بخار آب میگذاریم, هم میزنیم تا کامل حل بشه.
به توت فرنگی پخته اضافه میکنیم, همراه وانیل. بعد از 2 دقیقه خاموش میکنیم و مواد رو میکس میکنیم. میگذاریم کنار تا از حرارت بیافته. 

حداقل 3, 4 ساعت قبل از اینکه چیزکیک رو از یخچال خارج کنیم باید آمادش کنیم. روی کیک میریزیم و یخچال میگذاریم.


یادم رفت بگم. اول اینکه در عکسهایی که گذاشتم از فرمول 2 استفاده کردم. دیگه اینکه لایه بیسکویت و لایه ژله طبق دستوره ولی برای لایه وسط از 1/2 دستور استفاده کردم. پس اگه طبق دستور پیش برید ضخامت لایه پنیری باید 2 برابر چیزی باشه که در عکسها میبینیم.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...