Pages

Tuesday, March 15, 2016

نان خامه ای


مواد اولیه :

آرد ۱ پیمانه
کره ۱/۲ پیمانه (۱۱۳ گرم)
آب ۱ پیمانه
تخم مرغ ۱ پیمانه (۴ عدد)
نمک ۱ پینچ
خامه فرم گرفته شیرین

اول از همه بگم برای تهیه خامه فرم گرفته,
اگر ایران زندگی میکنید میتونید آمادش رو تهیه کنید یا با استفاده از خامه صبحانه خودتون درست کنید. روش تهیه رو اینجا میتونید بخونید : خامه فرم گرفته با استفاده از خامه صبحانه 
اگر هم خارج از ایران زندگی میکنید با whipping cream میتونید آمادش کنید با این روش : خامه فرم گرفته 
من از روش دوم استفاده میکنم و به جای شکر یا پودر قند, عسل میریزم داخل خامه.


آب, کره و نمک رو باهم روی حرارت متوسط میزاریم تا کره آب بشه و آب ریز ریز بجوشه (همین یه ذره نمک از خشک شدن خمیر جلوگیری میکنه) . از روی حرارت برمیداریم و آرد رو یکباره اضافه میکنیم و با قاشق چوبی هم میزنیم. هم زدن باید سریع و در یک جهت باشه. خمیر خیلی زود جمع میشه. مجددا روی حرارت کم برمیگردونیم و برای ۲ دقیقه هم میزنیم تا خمیر مثل حلوا جمع بشه. بیشتر از این مدت خمیر خشک میشه.
خمیر رو 5 تا 10 دقیقه استراحت میدیم تا خنک شه.


برای مقدار تخم مرغها گفتم ۱ پیمانه که میشه ۴ تا تخم مرغ سایز L. اگر تخم مرغها کوچیک بودند و ۴ تاش ۱ پیمانه نشد, ۱ تخم مرغ دیگه رو جداگونه هم بزنید تا سفیده و زرده مخلوط بشه, بعد سر پیمانه تخم مرغ رو باهاش پر کنید تا لب به لب شه.
یه تخم مرغ رو اضافه میکنیم به خمیر. با قاشق چوبی یا همزن در یک جهت هم میزنیم تا کامل به خرد خمیر بره. خمیر که یکدست شد و تخم مرغ کامل به خوردش رفت, بعدی رو اضافه میکنیم. این کار رو ادامه میدیم تا تخم مرغها تموم بشه. اینکار موجب میشه تا خمیر موقع پخت پف کنه و نون توخالی بشه.


فر رو با حرارت ۴۲۵ درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
خمیر رو داخل قیف میریزیم. نیاز به یه ماسوره بزرگ داریم یا میتونیم اصلا ماسوره نگذاریم سر قیف. روی سینی فر کاغذ شیرینی پزی پهن میکنیم و خمیر را به شکل گرد, بزرگ یا کوچک در سینی قرار میدیم. سایزش سلیقه ای هست, فقط نباید ضخامت خمیر کم باشه. بین گلوله‌ها فاصله میگذاریم که موقع پخت به هم نچسبند. 
انگشتمون رو خیس میکنیم و نوک تیز شده سر خمیرها رو فشار میدیم تا موقع پخت نسوزه.


نونها رو برای ۱۰ دقیقه با حرارت ۴۲۵ درجه فارنهایت میپزیم, بعد حرارت رو روی ۳۷۵ میگذاریم و بسته به سایز نونها ۱۸ تا ۲۵ دقیقه دیگه میپزیم, در واقع تا زمانی که اونقدری که دوست داریم طلایی بشند.
بعد از پخت زمان میدیم تا کاملا سرد و خشک بشند. یه نون خامه ای خوب باید کاملا توخالی شده باشه و وسطش هیچ خمیری باقی نمونده باشه.


برای پرکردن نونها با خامه به قیف و یه ماسوره باریک و بلند نیاز داریم تا سوراخ ایجاد شده زیر نون خامه ای بزرگ نشه. زیر نونها رو با سر ماسوره سوراخ و پرشون میکنیم.
به جای خامه شیرین میتونیم از کرم کاستارد یا هر کرم دیگه ای استفاده کنیم, به شرطی که رقیق نباشه و بافتی مثل خامه فرم گرفته داشته باشه. به جای سوراخ کردن نونها هم میتونیم از کنار نون رو برش بدیم و با یه قیف متوسط با خامه یا هر چیز دیگه ای پرش کنیم.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...