Pages

Wednesday, September 12, 2012

نان دارچینی


مدل پیچیدن این نونها رو یادم نیست کدوم یکی از دوستان در صفحه فیسبوکشون share کرده بودند، ولی به نظرم خیلی جذاب اومد و مدتیه تو ذهنم مونده بود. خلاصه که بلاخره با یک دستور خمیر ساده درستش کردم.

مواد لازم :
آرد 2,1/4 پیمانه
پودر خمیرترش 2 قاشق چایخوری
شیر ولرم 1/3 پیمانه
کره 40 گرم
تخم مرغ 1 عدد
ماست 2 قاشق سوپخوری
شکر 3 قاشق سوپخوری
نمک 1 قاشق چایخوری

برای لابلای خمیر :
شکر
دارچین
کره


برای خمیر، مایه خمیر و شکر رو در شیر ولرم حل میکنیم و 10 دقیقه ای صبر میکنیم تا عمل بیاد. ماست و تخم مرغ رو مخلوط میکنیم. کره آب شده که خنک شده و مایه خمیر رو اضافه میکنیم.
اگر از آرد چند منظوره all purpose flour استفاده کنیم همین مقدار که گفتم کافیه.
داخل کاسه دیگه ای 2 پیمانه آرد میریزیم همراه نمک. وسط آرد رو گود میکنیم و مخلوط تخم مرغ و باقی مواد رو داخلش میریزیم. با دست شروع به هم زدن میکنیم تا مواد یکدست بشند. اگه خمیر هنوز چسبنده بود با قاشق و کم کم آرد اضافه میکنیم. آرد اضافی باعث سفت شدن خمیر و پف نکردن نون میشه.
روی سطح صاف آرد پاشی شده خمیر رو 10 دقیقه ای ورز میدیم. داخل کاسه چرب شده برمیگردونیم و روش رو میپوشونیم. حدود 1 ساعت زمان میدیم تا حجم خمیر 2 برابر بشه.

بعد از پف کردن، خمیر رو 3 قسمت میکنیم که نونهای بزرگی اندازه کف دست (کف دست من که خیلی هم بزرگ نیست :-) بهمون میده. برای نونهای کوچکتر تقسیمات بیشتر و کوچکتری نیاز داریم.
خمیر رو با وردنه روی سطح آردپاشی شده باز میکنیم و به شکل بیضی به ضخامت 4، 5 میلیمتر درمیاریم. روی خمیر رو کره نرم شده میمالیم و شکر و پودر دارچین میپاشیم. از یک عرض خمیر از 1 سانتی لبه شروع به برش زدن خمیر میکنیم تا نوارهایی به عرض 1 سانتی متر داشته باشیم.


مطابق شکل خمیر رو به صورت اریب لوله میکنیم و طوری که قسمت متصل نوارها مرکز قرار بگیره لوله خمیر رو دور خودش میپیچیم.




کف سینی فر رو کمی چرب میکنیم و نونها رو با احتیاط روش قرار میدیم تا نوارها از هم باز نشند. 20 دقیقه استراحت میدیم تا دوباره پف کنند و فر رو روشن میکنیم با حرارت 400 درجه فارنهایت تا گرم بشه.
روی نون رو دوباره شکر میپاشیم و داخل فر قرار میدیم، 25 دقیقه یا تا زمانی که روش طلایی بشه.



این نون خیلی شیرین نیست و تمام شیرینیش به خاطر شکریه که لابلاش میپاشیم. شکر داخل خمیر هم صرفا به عمل اومدن مایه خمیر کم میکنه. اگه نون شیرین دوست داریم شکر بیشتری روی خمیر میپاشیم.


فردا صبحش نون دارچینی رو گرم کردم و همراه عسل و یک چای داغ شد صبحانه من.
جای هم خالی ..............


45 comments:

  1. یعنی عااااااالی شده عزییییزم ، کیف کردم ؛ منم مثل تو وقتی یه چیزی به دلم بشینه میره تو فکرم تا انجامش ندم آروم نمیشینم ، خسته نباشی ....

    ReplyDelete
  2. Salam azizam khaste nabashiiiii ,,vaghean by nazir shode , yani goftam ino bayad dorost konam , Faghat motovaje nashodam ba in mavad 2 ta nan myde ,,,,, kheili kheili zyba shode doste man

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنون سمانه جون
      آره عزیزم
      دو تا نون درشت
      اگه نونای کوچیکتر خواستی نوارها رو باریکتر برش بزن

      Delete
  3. دستت درد نکنه عاطفه جان خیلی عالی شده
    این نونای دارچینی هم خیلی خوشمزه ان هم همه مدلهاش خوشگل پیچیده می شن
    منم با یه دستور مشابه درست می کنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. عکسی که شیر شده بود تو فیسبوک دستور نداشت
      ولی این خمیر مناسب بود به نظرم
      نتیجش هم خوب بود
      ایشالا لذتش رو ببری

      Delete
  4. محشـــــــــــــر شده خانوم منم یادمه اینو فکر کنم زارا جون گذاشته بود
    ولی بینظیر درستش کردی دستت درد نکنه

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی لیلا جونی ی ی ی ی
      راست میگی
      یادم اومد الان
      دست زارا جون درد نکنه واسه ایده های خوبی که میده همیشه

      Delete
  5. خیلی زیبا و حتما خوشمزه شده
    مرسی عزیزم م م م

    ReplyDelete
  6. دست گلتون درد نکنه ،خیلی ممنون .

    ReplyDelete
  7. salam man alan in khamiro doros kardam gozashtam esterahat kone hanoz napokhtamesh. khamire shoma ba 1 peymane ard doros shod? male man ba 1 peymane ard kheili kheili chasbanak bod, manam hey say mikardam ard ziad nazanam ke noonam badan seft nashe, vali vaghean chasbanak bood, shoma cheghadr ezafe tar az 1 peymane ard zadin be in khamir?

    ReplyDelete
  8. dobare salam. pokhtamesh :) man ardi ke estefade kardam self-raising bood, fekr konam vase hamin bood ke noonam kheili ziyad pof kard vaghti raft too fer, be tori ke shekafe beine navarhaye boride shode por shod, mesle mooye bafte shode. kholase sheklesh ba male shoma fargh dare vali mazash kheili khob bod.
    rasti be nazare man in meghdar shekar kame. vase dafeye bad man bishtar shekar mirizam.
    mamnon az inke honarmandiyatono ba baghiye be eshterak mizarin. bastaniye blueberry ke gozashtin ro ham tahala 3 bar doros konam, kheili doos daram :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. سلام دوست خوبم
      ممنون از یاداوری بعضی نکات
      درباره آرد باید بگم من فقط 1 قاشق اضافه تر ریختم
      ولی خوب بستگی به نوع ارد داره
      به همین دلیله که در اکثر دستورها اصلا مقدار ارد ذکر نمیشه
      به محض اینکه خمیر جمع شد باید آرد ریختن رو قطع کنید
      روی سطح اردپاشی شده هم که ورزش میدید دوباره ارد میره به خوردش
      از اردهای سلف رایزینگ هم
      من استفاده نکردم تا به حال
      اگه از اون بخوایم استفاده کنیم شاید اصلا مقدار بقیه مواد رو هم باید دستکاری کنیم
      درباره کم شیرین بودن نون هم باید داخل رسیپی اضافه کنم این نکته رو
      مرسی که متذکر شدی
      امیدوارم دفعه بعد که درست کردی همونطوری بشه که دوست داری
      ممنون که نظرت رو برام نوشتی فاطمه جون

      Delete
    2. salam. dirooz bara bare 2vom ba arde mamooli doros kardam bazam koli pof kard, albate kamtar az dafeye pish vali mitonam begam vaghti gozashtamesh too fer 2barabar shod ! albate mazash mesle ghabl khoshmaze bod.

      Delete
  9. سلام سايت خوبي دارين اميدوارم موفق باشين. من اين نان خوشگل رو پختم فقط آرد مصرفي من دوبرابر شد ولي خوب دراومد. حيف نتونستم عكسشو براتون بفرستم. ممنون از آموزش خوبتون. مريم

    ReplyDelete
    Replies
    1. مریم جان
      نوش جونت عزیز
      درباره آرد باید بگم من فقط 1 قاشق اضافه تر ریختم
      ولی خوب بستگی به نوع ارد داره
      به همین دلیله که در اکثر دستورها اصلا مقدار ارد ذکر نمیشه
      به محض اینکه خمیر جمع شد باید آرد ریختن رو قطع کنید
      روی سطح اردپاشی شده هم که ورزش میدید دوباره ارد میره به خوردش
      شاید بهتر باشه منم مقدار ارد رو حذف کنم تو دستور
      ممنون از یاداوریت دوست من

      Delete
  10. وای دیگه در مقابل این نون خوشگل نمی تونم وقتو بهتاخیر بندازم همین فردا درستش می کنم

    ReplyDelete
    Replies
    1. آخی ی ی ی ی
      نوش جونت پیشاپیش

      Delete
  11. خیلی‌ خوشگل بود عزیزم . مخصوصا که دارچین هم داره خشمزستتتت . مرسیییی عزیزم .

    ReplyDelete
  12. azizam man hata esme shomaro ham nmidonam ama samimaneh az lotfi ke be page ashpazi baray kocholoha dari sepasgozari mikonam va baray to dost honarmandam arezoy movafagiyathay roz afzon daram,

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی عزیزم
      امیدوارم مفید باشم
      .. عاطفه ..
      :-)

      Delete
  13. Salam atefeh jan man in nono dorost kardam Khob shod bara dafe aval . Man 4 ta azash da avardam va taghriban andazehash Khob dar omad vali be shekle shoma nashod ,,, fekr mikonam kami nazek ke pahn karde bodam .baes shod bad lol beshe va yekam formeshe ye chize dige beshe,,, vali bazam mamnunam azizam

    ReplyDelete
    Replies
    1. نوش جونت سمانه جون
      اگه سایز رو کوچیک کردی باید ضخامت خمیر رو تغییر ندی
      ولی نوارها رو به جای 1 سانت باریکتر برش بزنی
      مثلا 5 یا 6 میلیمتر
      که بتونی بهش شکل بدی
      نا امید نشو عزیز
      ایشالا دفعه بعد بهتر میشه

      Delete
  14. Saalam man alan daram ino dorst m,ikonam faghat mikhastam bedonam ke roye nonha zarde tokhme morgh ham mizanid ya na chon bad az pokht toye aks shoma engar injori be nazar miyaddd

    ReplyDelete
    Replies
    1. نه عزیز
      احتیاجی نداره
      همون شکر پاشی کافیه
      چون دارچین به اندازه کافی نون رو تیره میکنه

      Delete
  15. من امروز این نون رو درست کردم خیلی خیلی خمیر لطیف و خوشمزه ای داشت. توی این غربت منو یاد شیرینی دانمارکی انداخت وقتی که تازه باشه و از قنادی بخری.. به همون لطافت. اصلا شاید بشه کرم شیرینی دانمارکی رو توش گذاشت و یک جور شیرینی جدید درست کردی.
    در هر صورت ممنونم از این دستور خوب و خوشمزه. ما که بسی لذت بردیم

    ReplyDelete
  16. نوش جان دوست من ... خوشحالم که خوشت اومد
    :-)

    ReplyDelete
  17. دوست عزیز من ایننون را دو بار درست کردم و مرتب هم آدرسشو برا دوستان میفرستم ،ممنونم خیلی لذت بردم

    ReplyDelete
    Replies
    1. نوش جونتون باشه پرتو جان

      Delete
  18. سلام عزیزم..ممنونم از آموزشهای خوبتون
    من امروز این نون دارچینی رو درست کردم
    طعمش عالی بود
    اولین تجربه پخت نون من بود..مرسی که با دستور خوبتون
    باعث شدید تجربه اولم بسیار دلنشین بشه
    عکسش رو توی پیج فیسبوکتون براتون میزارم
    البته به خوشگلی مال شما نشد ولی طعمش عالی بود
    من از شکر قهوه ای برای مواد میانی استفاده کردم
    و روی نونها هم کمی کنجد پاشیدم
    ممنونم

    ReplyDelete
  19. Age 4 ta dorost konim ham bayad 25 daghighe dar fer bashe?? Mamnun

    ReplyDelete
    Replies
    1. شاید زمان پخت کمتر بشه چون کوچیکتره سایزشون

      Delete
  20. سلام ممنون از پیج خوشمزه و زیباتون.من این نون رو درست کردم رویه خیلی طلایی نداشت و یه حالت بیسکوییتی داشت منظورم اینه که مثل نون یا شیرینی هیلی نرم نبود میخوام ببینم همین طور باید باشه؟

    ReplyDelete
    Replies
    1. میبخشی دیر جواب دادم مهرناز جون
      اگه دمای فر مناسب باشه و در فر رو طی پخت باز نکنید روش باید طلایی بشه
      کلا یه مقدار ترد میشه چون برشهای باریک دادیم به خمیر
      هم زودتر میپزه هم برشته میشه
      ولی خوب نون هل کاملا نرمه
      چون نون یکدست ضخامت زیادی داره و مغزش نرم میمونه
      این نون هم اگه بهش یه شکل دیگه بدی نرم میمونه

      Delete
  21. سلام وبه به چه خوشگل ,به نظر خوشمزه میاد. سر فرصت حتما درستش می کنم

    ReplyDelete
  22. عاطفه جون این نونا خیلی عااالی شدن.حتما امتحان میکنم.در ضمن کلی ذوق کردم وقتی فهمیدم شما هم مونترال هستین.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنون عزیزم :)
      کاش اسمتون رو برام مینوشتید

      Delete
  23. با سلام و خسته نباشيد
    من از ٢ و ١/٤ پيمانه آرد استفاده كردم ولى ١ پيمانه آرد اضافه اومد ميشه بگيد چرا����

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...