Pages

Thursday, April 11, 2013

پُتاژ شلغم


خوب از مزایا و خواص شلغم هرچی بگیم کم گفتیم ولی خوب سبزی نیست که همه مزش دوست داشته باشند.

ادمین هم که بدجوری سرما میخوره دیگه همین میشه یهویی با یه بغل شلغم برمیگرده.
اگر مزه شلغم رو دوست ندارید ... اتفاقا این غذا رو امتحان کنید، چون مزش خیلی متفاوت و بهتر از خود شلغمه.

مواد لازم:

شلغم 500 گرم
پیاز 50 گرم
کرفس 50 گرم
تره فرنگی 50 گرم
کره 50 گرم
سیر 1 حبه
سیب زمینی 1 عدد متوسط
آب مرغ 1 لیتر
خامه 2 تا 3 قاشق سوپخوری
برگ بو
نمک - فلفل



اول بگم که پایه همه پتاژها همین مواد اولیست به جز شلغم که با سبزیجات یا حبوبات مختلف میشه جایگزینش کرد مانند هویج، بروکلی، کرفس، کلم، چغندر، سیب زمینی ... قارچ، اسفناج، ... لپه و غیره و ذالک.
بعضی پتاژها هم که رایجترند اسمهای خاص خودشون رو دارند.

این یه دونه سیب زمینی که اضافه میکنیم برای غلظت دادنه. بعضی به جای سیب زمینی کمی نشاسته ذرت رو با آب سرد مخلوط و در آخر کار به پتاژ اضافه میکنند. اگر خواستیم پتاژ سیب زمینی یا لپه یا هر ماده نشاسته دار دیگه ای رو درست کنیم خودش برای غلظت دادن کافیه.
سیر هم تو دستورهای اصلی نیست، خودم اضافه کردم چون با ذائقمون جور درمیاد.

پیاز، کرفس، تره فرنگی، سیر، سیب زمینی و شلغم رو درشت خرد میکنیم و با کره تفت میدیم، خیلی کم، رنگ سبزیجات نباید عوض شه. اینکار به افزایش طعمشون کمک میکنه.

آب مرغ، برگ بو، نمک و فلفل رو اضافه و زمان میدیم تا بپزند.
بعد از پخت برگ بو رو خارج و همه مواد رو میکس میکنیم و اگه مواد زیاد جوشیده و غلیظ بود یه کمی آب اضافه میکنیم.
در پایان هم خامه رو اضافه و هم میزنیم.

به نظر من خامه هرچی بیشتر، خوشمزه تر  :-)
دیگه سلیقه ایه



نشد از مراحل عکس بگیرم، ولی خوب درست کردنشم راحت و سریعه.
نوش جان ...

6 comments:

  1. عارفه جان من طعم شلغم رو خیلی دوست دارم فقط بشرطی که بوی اون تمام خونه رونگرفته باشه چون دیگه بوی اون حالت سیری به آدم میده .... اتفاقا درفصلش همیشه یک یا دوبار رو به سختی گیر آوردم و درست کردم .......پتاژ شلغم که درست کردید خیلی عالی و خوشمزه باید باشه دستتون درد نکنه . مرسی خسته نباشید

    ReplyDelete
  2. دستتون درد نکنه عاطفه جون ،من طعم شلغم رو دوست دارم و از بوش هم بدم نمیاد ،خیلی طعم و بوش شبیه کلم بروکلی هستش.من اتفاقا چند روز پیش شلغم گرفتم که هم ته دیگ بذارم و هم خورشتش رو امتحان کنم

    ReplyDelete
  3. کاملا مشخص است خوشمزه است
    *** نوش جونتون

    ReplyDelete
  4. ممنون دوستای گلم :-)

    ReplyDelete
  5. سلام گلم. دستت درد نکنه.

    خوشمزه می شه.

    خسته نباشی

    آپم

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...