Pages

Wednesday, November 27, 2013

ترشی سالاد فصل


این ترشی مورد علاقه منه که واقعا از خوردنش سیر نمیشم. خیلی وقتا میرم سر شیشه و خالی خالی میخورمش. بچه هم بودم تنها ترشی بود که خیلی دوست داشتم و مثل نقل و نبات میخوردمش.
:-)
اسمهای مختلفی داره و در قسمتهای مختلف ایران و شاید بهتره بگم در هر خانواده ای یه اسمی داره; ترشی سالاد فصل، ترشی گوجه ای، سالاد مشهدی، ترشی مشهدی، ...  اما تو خانواده ما به سالاد فصل معروفه و بهترین توجیه هم برای اسمش اینه که واقعا سالادیه که برای فصل سرد و کمبود سبزیجات تازه تهیه میشه. اون چیزی که برای من جذابه تو این ترشی لوبیاشه چون استفاده ازش در ترشی های مخلوط دیگه مرسوم نیست.

مواد لازم :
هویج، کرفس، لوبیاسبز، گل کلم، فلفل دلمه ای (مقدار مساوی از هریک)
پوره گوجه، سرکه، نمک (برای هر 3 لیوان گوجه، 1/2 لیوان سرکه و 2،1/2 قاشق غذاخوری نمک)
فلفل ریز تند
سیر
فلفل سیاه



مقدار دقیق مواد رو ندادم که دستتون برای درست کردنش باز باشه و محدود به اندازه گیری نشید. میزان گوجه هم بسته به سبزیجات کم و زیاد میشه.

همه سبزیجات رو میشوریم، میگذاریم تا خشک بشند، یه اندازه خرد میکنیم. نکته مهم اینه که سبزیجات همه باید به اندازه لوبیاها خرد بشند تا ترشی یکدست بشه. دوباره پهنشون میکنیم روی یه سطح باز تا هوا بهشون برسه و مطمئن شیم خیس نیستند. من یه کمی سیب زمینی ترشی هم اضافه کردم به سبزیجاتم.


از پوره گوجه کنسروی میتونیم استفاده کنیم. اگر نه برای درست کردن پوره، گوجه ها رو برای 3 تا 4 دقیقه داخل آبی که در حال جوشیدن میندازیم. پوست گوجه بعد از اینکار راحت جدا میشه. گوجه های بدون پوست رو خرد میکنیم و داخل میکسر یا غذاساز پوره میکنیم. میتونیم پوره رو از صافی رد کنیم تا تخم هاش جدا بشه.

از گوجه پوره شده من همیشه در خورشها یا قاطی پلوها استفاده میکنم و رب کمتر میزنم. مخصوصا لوبیا پلو به روش کته یا استامبولی پلو رو شدیدا توصیه میکنم که خیلی عالی میشه. به جای آب، مقدار نیمی آب و نیمی پوره گوجه میریزم.


پوره رو روی شعله میگذاریم تا 10 دقیقه بجوشه و نمک و فلفل و سیر ریز رنده شده رو اضافه میکنیم. من ترشیم رو با سیر زیاد درست میکنم همیشه. خاموش که کردیم سرکه رو میریزیم.

شیشه ها باید خشک و تمیز باشند. همینطور که مواد رو کم کم داخل شیشه ها یا دبه میریزیم سس گوجه گرم رو هم لابلاشون میریزیم. داخل هر شیشه چند تا فلفل هم میگذاریم. فلفلهای من خیلی تند بودند و ترشیم تند هم شد.
دلتون نخواد همین الان :-) به به


شیشه های پر شده رو با پارچه میپوشونیم و 12 تا 24 ساعت زمان میدیم تا سرد بشند. سر شیشه ها تو این مدت کمی خالی میشه و سس ترشی نشست میکنه. شیشه ها رو کمی تکون میدیم تا هواهای بین مواد بیرون بیاد. یه کمی سرکه یا اگه هنوز از سسش داریم دوباره سرش میریزیم تا روی مواد رو بگیره. سر شیشه رو با پلاستیک میپوشونیم و دربش رو محکم میبندیم.


این ترشی حتما باید در جای خنک نگهداری بشه. اگر یخچال هم نگذاشتیم ولی باید گوشه کاملا خنکی براش پیدا کنیم. بعد از باز شدن شیشه مخصوصا ریسک کپک زدن بالاتره، یخچال بره بهتره.

12 comments:

  1. واااااااااااای عجب ترشی ای شده عاطفه جونم نوش جونت عزیزم

    ReplyDelete
  2. عاطفه جوني، چي درست كردي، همين الان دلم خواست

    ReplyDelete
  3. :* نوش جونتون ، دستت درد نكنه

    ReplyDelete
  4. عاطفه جون دهنم اب افتاد....وای ....دلم می خواد....می گم چند تا شیشه می شه. من اینجا خیلی شیشه ندارم. می شه مواد رو نصف یا یک چهارم یا یک سوم کرد؟ خیلی خوبه اخه. می خوام درست کنم. همینجوری الان هلاکم :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. عزیزم من اصلا مقدار مواد اولیه رو ندادم ... خیلی کلی نوشتم دستورش رو تا با هر قدر مواد که داری بتونی درست کنی
      :-)
      خیلی خوشمزست
      حتما درست کن

      Delete
  5. واییییییییی یعنی من عاشق این ترشی هستم چقدر هم ترشیتون خوش رنگ شده و معلومه خیلی هم خوشمزه نوش جونتون و ممنون از دستور خوبتون

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنون از شما که پیگیر هستید اعظم جان :-)

      Delete
  6. خوب من گیج دستور رو نخوندم که فقط عکساش رو دیدم و دلم رفت....پس مواد رو خودم می تونم کم و زیاد کنم دیگه. برم دستور رو بخونم تا یه سوال دیگه نکردم و سوتی دوم رو ندادم :) اگه این گندم بذاره و هی رژیه نره رو این موفق می شم. مرسی

    ReplyDelete
    Replies
    1. ای بابا خواهر این بچه ها حواس نمیذارن برا آدم
      :-)

      Delete
  7. Salam
    Che serkeye estafadeh kardi do? AZ foroshgahe irani Kharidid? Merci

    ReplyDelete
  8. نه عزیزم
    سرکه سفید معمولی

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...