Pages

Tuesday, March 5, 2019

حاج بادام


خوب شیرینی پزی عید شروع شد که از دوست داشتنی های قبل از سال نو هست برای من. دستور این خوشمزه ها هم از سال پیش مونده بود که بلاخره بختش باز شد. روش تهیه خیلی راحته و میبینید که در چند خط خلاصه شده.

مواد اولیه:

پودر بادام ۲۴۰  گرم
زرده تخم مرغ ۳ عدد
پودر قند ۱۵۰ گرم
گلاب ۱ قاشق سوپخوری
پودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری
جوش شیرین ۱/۴ قاشق چایخوری
نمک ۱ پنچ


فر رو با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.


زرده ها و پودر قند رو مخلوط میکنیم و اینقدر هم میزنیم تا رنگش روشن بشه و حجمش ۲ برابر. هل و گلاب رو اضافه میکنیم. پودر بادوم, نمک و جوش شیرین رو جداگونه مخلوط و به باقی مواد اضافه میکنیم.
این شیرینی معمولا ریزه. از خمیر به اندازه فندوق یا حتی کوچکتر  برمیداریم و گرد میکنیم, در سینی که کاغذ شیرینی پزی داخلش پهن کردیم میچینیم, با فاصله.

شیرینی ها رو در فر گرم برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه میپزیم, بستگی به سایز شیرینی و فرتون داره, و اینکه میخواید چقدر روی شیرینی رنگ عوض کنه.


نکته مهم در تهیه این شیرینی اندازه گیری دقیق مواد اولیه هست. بادام بیشتر موجب کمتر باز شدن شیرینی حین پخت میشه. زرده های تخم مرغ هم ریز یا خیلی درشت نباشه که باز هم نسبتش با پودر بادوم به هم میخوره.

شیرینی ها حین پخت ترک میخورند معمولا که نرمال هست, و بعد از خارج شدن از فر هم به دلیل تغییر دمای ناگهانی پفشون کمی میخوابه که ترکها رو بیشتر مشخص میکنه. بعد از خنک شدن هم لایه بیرونی شیرینی خشک میشه که به ماندگاری طولانی مدت کمک میکنه.


نوش جان ... ........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...