Pages

Monday, September 29, 2014

گرانولای گلابی و بادام


وعده غذایی صبحانه چیزیه که من بهش خیلی اهمیت میدم و بهتره بگم کلی خودم رو باهاش درگیر میکنم. برام مهمه که سالم باشه و پر انرژی و تنوعش رو دوست دارم. از اونجایی که از بچگی عادت به صبحانه خوردن داشتم، اگه یه روز صبحانه نخورم دیگه تا آخر شب کلا گرسنم و هر چی بخورم سیر نمیشم. دیگه واضح و مبرهنه که چه قدر این بده چون هرچی هم بخورم ولی بازم این دلم همش به قولی قارررررر و قورررررر میکنه :)


دستور موزلی صبحانه رو قبلا گذاشته بودم که یه دستور کلیه. حسنش به اینه که این امکان و ایده رو میده تا هربار با یک طعم یا با مواد در دسترس درستش کنیم. اما اگه دستورای کلی سختتونه همینجا باشید که با چند تا دستور جزئی تر اومدم، با مواد اولیه کمتر. این اولیشه :)

مواد اولیه:

جودوسر پرک 4 پیمانه
کنجد 1 پیمانه
تخم آفتابگردان 1 پیمانه
پودر نارگیل درشت 1 پیمانه
بادام خرد شده 1،1/4 پیمانه
عسل 1/2 پیمانه
روغن نارگیل (یا هر روغن گیاهی دیگه) 1/3 پیمانه
گلابی درشت 4 عدد
دارچین 2 قاشق چایخوری
نمک 1 پینچ
جوز هندی 1/4 قاشق چایخوری


برای شروع بگم که 4 پیمانه جودوسر پرک داریم. من از مخلوط هر دو نوعش (old-fashioned و oatmeal) استفاده میکنم. اگه دقیقا نمیدونید چیه اینجا رو بخونید : تفاوت جودوسر و جو

احتیاج به 2 تا سینی فر داریم. فر رو با حرارت 250 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
گلابی رو پوست میگیریم و خرد میکنیم، مکعبهای 1×1.
دانه ها و مغزها باید حتما خام باشند. به اندازه کافی وقت دارند داخل فر برشته و بو داده بشند. بادام رو هم خیلی ریز نمیکنیم. میخوایم دیده بشه و زیر دندون بیاد. نارگیل هم پودری نباشه، ذراتش درشت و قابل دیدن باشه.

همه مواد خشک رو همراه ادویه ها و گلابی مخلوط میکنیم.
من از روغن نارگیل استفاده میکنم. روغن نارگیل سفید و جامده و در گرما سریع نرم و مایع میشه.
(استثنائا این عکس پایینی از گوگل) 


روغن نارگیل رو همراه عسل روی حرارت کم میگذاریم. نمیخوایم داغ بشه. فقط مایع و روان بشند. به مواد خشک اضافه و خوب مخلوط میکنیم. اینکه گلوله گلوله میشه خیلی خوبه و دقیقا چیزیه که ما میخوایم.


کف سینیهای فر رو با چند قطره روغن چرب میکنیم و مواد رو در 2 سینی پهن میکنیم. داخل فر قرار میدیم برای 90 دقیقه، تا برشته بشند. نکته مهم اینکه حتما باید هر 30 دقیقه یکبار سینی رو خارج کنیم و مواد رو زیرو رو و مجددا پهن کنیم.


بعد از 1 ساعت و نیم گرانولا آمادست. اگه خواستیم برشته تر بشند،  حداکثر 10 دقیقه دیگه هم میگذاریم بمونه ولی باید خیلی حواسمون باشه که نسوزه.


تا داغه من 1 پیمونه کشمش طلایی بهش اضافه کردم. کاملا اختیاریه. بدون اون هم طعمش عالیه.


در نهایت زمان میدیم کاملا خنک بشه تا داخل ظرف دربسته عرق نزنه. من همون داخل سینی فر گذاشتم بمونه و روش رو با پارچه پوشوندم. یه شب تا صبح زمان دادم.


من صبح ها یه کمی ماست میوه ای یا شیرموز با مخلوط میوه های دیگه درست میکنم و گرانولا رو روش میریزم. جای شما رو هم خالی میکنم :) قول میدم م م م م م م م 
سالم و تندرت باشید همیشه دوستای گل ..... ...........

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...