Pages

Wednesday, June 15, 2016

dulce de leche شیرینی با مغز


خوب این هم اولین دستور سال ۹۵ که البته باید زودتر مینوشتمش. دیگه مثل همیشه یه سری از کارای سال قبل میمونه واسه دقیقه ۹۰ و در نهایت میافته واسه سال بعد. بعد هم که دنیا اومدن دختر گلی و دیگه شد الان.
اسم این شیرینی هست alfajores (آلفاهورِس) یا dulce de leche sandwich cookies. تشکیل شده از دو تا کوکی که بینشون dulce de leche یا شیرعسلی پخته قرار میگیره و داخل پودر نارگیل غلطانده میشه. اصالت این شیرینی برمیگرده به کشورهای  آمریکای لاتین.

مواد اولیه:
آرد 200 گرم
نشاسته ذرت 300 گرم
کره  220 گرم
شکر 150 گرم
زرده تخم مرغ 3 عدد 
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
رنده پوست لیمو یا پرتقال 2 قاشق چایخوری

برای داخل شیرینی:
شیر عسلی یا dulce de leche آماده 350 گرم
پودر نارگیل 1/2 پیمانه 
پودر قند

** وزن هر زرده تخم مرغ باید بین ۱۸ تا ۲۰ گرم باشه. 


مواد خشک رو باهم مخلوط و کنار میگذاریم.
کره، شکر و رنده پوست لیمو رو با هم مخلوط میکنیم تا نرم و کرمی بشه. زرده های تخم مرغ رو یکی یکی اضافه میکنیم و در نهایت وانیل.
مخلوط مواد خشک رو اضافه میکنیم. بیش از حد مخلوط نمیکنیم که خمیر سفت میشه.
خمیر رو مثل یه دیسک باز میکنیم و داخل نایلون در یخچال میگذاریم. 2 ساعتی باید استراحت کنه. خمیر یه مقدار سفته. دلیلش هم اینه که مقدار نشاسته در این خمیر بیشتر از آرد هست.
خمیر رو که از یخچال خارج کردیم میگذاریم تا به دمای محیط برسه.
برای باز کردن خمیر زیرش کاغذ شیرینی پزی و روش یه نایلون قرار میدیم تا راحت باز بشه. وردنه میکشیم و به ضخامت 3 تا 5 میلیمتر خمیر رو باز میکنیم. با یه قالب به قطر 5 سانتی متر قالب میزنیم و روی سینی فر که کاغذ شیرینی پزی پهن کردیم با کمی فاصله میچینیم. باز کردن خمیر هم نسبت به خمیر شیرینی های دیگه ممکنه مشکل تر باشه، همونطور که گفتم به خاطر نشاسته زیاد هست.
سینی رو 15 دقیقه داخل یخچال میگذاریم تا خمیرها دوباره سفت بشند و موقع پخت تغییر سایز ندهند.


فر رو زودتر با حرارت 350 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
شیرینی ها رو برای 7 تا 9 دقیقه میگذاریم تا بپزند. بعد از پخت 10 دقیقه ای استراحت میدیم و از سینی خارج میکنیم.

برای داخل شیرینی نیاز به dulce de leche آماده داریم یا اینکه با شیرعسلی میتونیم تهیش کنیم. منظور از شیرعسلی sweetened condensed milk هست. کاغذ دور کنسرو رو جدا میکنیم و داخل قابلمه بزرگ ابجوش میگذاریمش تا 4 ساعتی بجوشه. تمام مدت قوطی باید داخل اب باشه و سطحش از آب پوشیده باشه و بجوشهو در غیر اینصورت جوشوندنش کار خطرناکیه. بعد از 4 ساعت باید چند ساعت هم صبر کنیم کاملا سرد بشه بعد درش رو باز کنیم. شیرعسلی کامل پخته و رنگش کاراملی شده.


یک قاشق چایخوری از dulce de leche بین دوتا کوکی قرار میدیم و به هم میچسبونیم. دورش رو داخل پودر نارگیل میغلطونیم. البته معمولا داخل نارگیل رنده شده یا پودر نارگیل درشت غلطونده میشه. در آخر هم روش رو پودر قند میپاشیم.


همین الان قابل سرو هست ولی بهتره یه کم بمونه تا کوکی ها رطوبت سس وسطشون رو جذب کنند و نرم بشند. اون موقست که وقتی میگذارید تو دهنتون مثل نون برنجی آب میشه ^_^ به به




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...