Pages

Tuesday, November 27, 2018

پرده پلو - پرد پیلاوی


ایشون هم خوشمزه جان از کشور ترکیه(perde pilavi). مهم دستور خمیر هست و روش پخت که توضیح میدم. داخل خمیر رو میتونید با هر پلویی پر کنید. من خمیر رو با عدس پلو پر کردم.

مواد اولیه:

آرد حدودا ۲ پیمانه
ماست ۱/۴ پیمانه
شیر ۱/۴ پیمانه
روغن مایع ۱/۴ پیمانه
کره ۱/۴ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد 
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱/۴ قاشق چایخوری
بادام
کره اضافی



مواد اولیه رو زودتر از یخچال دربیارید تا به دمای محیط برسند.
ماست, شیر, کره آب شده, روغن و تخم مرغ رو با هم مخلوط میکنیم. من از روغن زیتون استفاده کردم.
یک پیمانه از آرد رو با نمک و بکینگ پودر مخلوط و به مواد قبلی اضافه میکنیم. باقی آرد رو هم کم کم میریزیم تا خمیر جمع بشه. اگه از آرد همه منظوره (all purpose)استفاده کنیم همین مقدار که گفتم کافیه اگر نه مطمئنا مقدارش تغییر میکنه. خمیر رو با آرد زیاد سفت نمیکنیم.
سطح کار رو آرد پاشی میکنیم و خمیر رو 5 دقیقه ورز میدیم. روی خمیر رو با نایلون میپوشونیم و یک ساعت در دمای محیط استراحت میدیم.


کف و دیواره های قالب رو با کره ای که به دمای محیط رسیده چرب میکنیم. منظورم از کره مالی یک لایه نازک نیست. مقدار کره باید زیاد باشه تا بتونه بادوم‌ها رو نگه داره و همینطور خمیر به کف نچسبه و برشته بشه. بادام ها رو که پوست گرفتیم هر مدل خواستیم روی کره میچینیم و قالب رو ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فریزر میگذاریم تا کره سفت و جای بادام ها فیکس بشه. (برای اطمینان میتونید کف قالب رو کاغذ شیرینی پزی هم پهن کنید.)
فر رو با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.


حدود ۱/۴ خمیر رو جدا کنید و باقی خمیر رو با کمک وردنه ناز کنید و کف و دیواره های قالب رو باهاش بپوشونید. اینجاست که اگه بادوم‌ها با کمک کره سرد فیکس نشده باشند شروع به جابه جا شدن میکنند. با پلو و مخلفات خمیر رو پر میکنیم.

من یک پیمانه برنج و یک پیمانه عدس رو آبکش کردم. همراه مرغ پخته ریش ریش, کشمش, زرشک, پیاز داغ, زعفران دم  کرده و ادویه پلویی لایه لایه داخل قالب ریختم. در آخر ۲ تا ۳ قاشق کره رو تکه تکه میکنیم و روی پلو میچینیم. لبه های خمیر زیرین رو از لبه ها به داخل میاریم, باقی مانده خمیر رو باز میکنیم و سطح قالب رو باهاش میپوشونیم. لبه های ۲ خمیر رو هم با چند قطره آب خیس میکنیم تا به هم بچسبند.

وسط خمیر رو سوراخ میکنیم تا حرارت اضافی ازش خارج بشه و سطح خمیر پف نکنه.


داخل فر گرم قرار میدیم تا بپزه, حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه, زمانی که روی خمیر طلایی بشه. بعد از چند دقیقه داخل ظرف دیگه ای برش میگردونم. چون اگه طولانی داخل قالب بمونه عرق میزنه و نون نرم میشه و از برشتگی درمیاد.



نوش جان ... .............


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...