Pages

Thursday, March 28, 2013

چیلی سبزیجات


برای درست کردن این چیلی خوشمزه لازمه یه نگاهی به یخچال بندازبم و از سبزیجاتی که داریم استفاده کنیم. گوجه، سیر و پیاز پای ثابت چیلی هستند و حضورشون اجتناب ناپذیره؛ هویج، کدو سبز و ذرت رو در اکثر دستورها میتونیم ببینیم، ولی تنوع سبزیجات بسته به خودمونه.
من هم از موجودی یخچالم استفاده کردم.

برای لوبیا هم، لوبیای قرمز حضورش واجبه کفائیه :-) و همراهش میتونیم از لوبیای مکزیکی، چیتی، سفید، ... استفاده کنیم.
از انواع فلفلهای تند مخصوصا jalapeno هم استفاده میشه. من به همین یه کمی تندی بسنده کردم.

مواد لازم:
پیاز درشت 1 عدد 
سیر 3 حبه
بادمجان 1 عدد
هویج 1 عدد
کرفس 1 ساقه
فلفل دلمه ای 1 عدد
قارچ 5 عدد
گوجه 2 عدد
گوجه له شده 1 پیمانه
کنسرو 500ml لوبیا 2 عدد
رب گوجه 1 تا 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، پودر چیلی، پودر زیره
اورگانو، برگ بو
سس تند
آب لیموی تازه

برای روی چیلی:
پیازچه یا پیاز قرمز
گشنیز یا جعفری
پنیر چدار


برای شروع پیاز رو با کمی روغن تفت میدیم، فقط کمی سبک بشه کافیه. سیر رو له و اضافه میکنیم. سبزیجات رو به ترتیب سخت بودن اضافه میکنیم و کمی تفت میدیم، هویج و کرفس اول از همه.
هدف از اینکار سرخ کردن نیست. صرفا کمی تفت دادن به چند برابر شدن عطر و مزه سبزیجات کمک میکنه.


اگر فلفهای تازه خرد شده هم داشتیم همراه ادویه ها اضافه میکنیم.
من کمی سس تند ریختم به جاشون. رب رو اضافه و با سبزیجات تفت میدیم.
گوجه خرد شده، گوجه له یا رنده شده و سس تند رو میریزیم.
کنسرو لوبیا رو همراه آب داخلش اضافه میکنیم که به غلظت غذا کمک میکنه. من از لوبیای قرمز و سفید استفاده کردم.



مقداری آب اضافه میکنیم تا روی مواد رو بگیره و زمان میدیم تا بپزه. برگ بو رو داخلش میندازیم.
برای ترشی غذا در پایان آب لیمو تازه اضافه میکنیم.
من همراه رب 2 تا حلقه لیموی پرورده ریز شده ریختم.

در پایان روش مقذاری پنیر چدار رنده میکنیم.
همراه پیازچه یا پیاز قرمز خرد شده، و گشنیز یا جعفری خرد شده.


این خوراک یه غذای کامله، ولی میشه همراه پلو هم سروش کرد.


خلاصه کلام این که خیلی راحته و ترکیب لوبیا و سبزیجات رنگارنگ هم مزه و هم زیبایی خودش رو داره.

4 comments:

  1. عالییییییییی عاطفه جون . مرسییییییییییییی

    ReplyDelete
  2. منم عاشق غذاهای تندم
    *** دستت درد نکنه عاطفه جون

    ReplyDelete
    Replies
    1. وای ی ی ی ی
      من حیف نمیتونم خیلی تند بخورم

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...