Pages

Tuesday, October 7, 2014

گرانولای کدوحلوایی


دیگه پائیزه و میوه ها و سبزیجات پائیزی. کدو حلوایی هم جای خودش رو داره و این روزا بهترین زمانه برای چیدن یا خرید کدو های تازه و نگهداریشون برای فصول بعدی.
این هم یک صبحانه خوشمزه که بعد از کدوچینی آمادش کردم.

مواد اولیه:

جودوسر پرک 3 پیمانه
گردو یا بادام خرد شده 1/3 پیمانه
تخم کدو 3/4 پیمانه
تخم کتان 1/4 پیمانه
روغن نارگیل (یا هر روغن گیاهی دیگه) 1/4 پیمانه
عسل یا شیره درخت افرا 1/3 پیمانه
پوره کدوحلوائی 1 پیمانه
دارچین 2 قاشق چایخوری
زنجبیل 1 قاشق چایخوری
نمک 1 پینچ
جوز هندی 1 پینچ



3 پیمانه جودوسر پرک داریم. من از مخلوط هر دو نوعش (old-fashioned و oatmeal) استفاده میکنم. اگه دقیقا نمیدونید چیه اینجا رو بخونید : تفاوت جودوسر و جو
پوره کدوحلوائی رو هم به روشی که قبلا توضیح دادم تهیه میکنیم. دستورش رو اینجا میتونید ببینید : پوره کدوحلوائی

فر رو با حرارت 300 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
همه مواد خشک و ادویه ها رو با هم مخلوط میکنیم. دانه ها و مغزها باید حتما خام باشند. به اندازه کافی وقت دارند داخل فر برشته و بو داده بشند. بادام یا گردو رو خیلی ریز نمیکنیم تا دیده بشه و زیر دندون بیاد.


من از روغن نارگیل استفاده کردم. عکسش رو میتونید در دستور گرانولای گلابی و بادام ببینید.
روغن نارگیل و عسل یا maple syrup رو داخل قابلمه کوچکی روی حرارت میگذاریم تا گرم و رقیق بشند. نمیخوایم داغ بشه. پوره کدو حلوایی رو مخلوط میکنیم و از روی حرارت برمیداریم. به مواد خشک اضافه و خوب مخلوط میکنیم.

اگه گرانولاهایی که قبلا دستورشون رو گذاشتم درست کرده باشید میبینید که مواد خیلی چسبنده نمیشه و بیشتر گلوله گلوله میشه. ولی تو این دستور چون میزان مایع زیاده، مواد خمیری و چسبنده میشه.


کف سینی فر رو با چند قطره روغن چرب میکنیم و مواد رو داخلش پهن میکنیم. داخل فر قرار میدیم برای 60 دقیقه تا بپزه. نکته مهم اینکه حتما باید هر 20 دقیقه یکبار سینی رو خارج کنیم و مواد رو زیرو رو کنیم.

اما دفعه اولی که بعد از 20 دقیقه سراغش بریم، میبینیم که گرانولا مثل نون خودش رو داره میگیره و یکدست پخته شده. مثل یک ورق نون. به همین خاطر گرانولای نان کدوحلوایی هم بهش میگند.
تکه تکه اش میکنیم و دوباره پهن میکنیم.


بعد از 1 ساعت گرانولا آمادست. زمان میدیم کاملا خنک بشه تا داخل ظرف دربسته عرق نزنه. من همون داخل سینی فر گذاشتم بمونه و روش رو با پارچه پوشوندم برای 4، 5 ساعت.
البته بماند که تا بیاد خنک شه و بره تو شیشه من چند باری ناخنک زدم و کلیش رو خوردم :)


دوست داشته باشیم میتونیم از ادویه های دیگه ای که با مزه کدوحلوائی هماهنگه هم استفاده کنیم مثل میخک و allspice.


من صبح ها یه کمی ماست میوه ای یا شیرموز با مخلوط میوه های دیگه درست میکنم و گرانولا رو روش میریزم. تا ظهر دیگه گرسنم نمیشه و ریزه خوری تعطیل .. .............

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...