Pages

Sunday, December 20, 2015

پیراشکی سبزیجات


دستور ۲ مدل پیراشکی رو قبلا گذاشتم که خمیر مشابهی برای هر دو استفاده کردم, پیراشکی عدس و پیراشکی فلفل.
این دستور جدید رو هم بیشتر به خاطر خمیرش مینویسم, خمیر خیلی نرمی داره و کار کردن باهاش راحته, داخل پیراشکی هم هرچی دوست داشتیم میتونیم بگذاریم.

برای خمیر:
مایه خمیر ۲ قاشق چایخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع ۲ قاشق سوپخوری 
آب ولرم ۱/۲ پیمانه 
ماست ۱/۴ پیمانه
آرد ۲,۱/۴ تا ۲,۱/۲ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد 

برای روی پیراشکی:
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۲ قاشق سوپخوری
کنجد, سبوس

برای داخل پیراشکی:
از هر ترکیبی که خواستیم میتونیم استفاده کنیم.



ماست و تخم مرغ رو زودتر از یخچال خارج میکنیم تا به دمای محیط برسند.
مایه خمیر و شکر رو با آب ولرم مخلوط میکنیم و هم میزنیم, ۱۰ دقیقه زمان میدیم تا عمل بیاد. اگر از خمیر مایه فوری استفاده کنیم که نیاز به صبر کردن هم نیست.
ماست و تخم مرغ رو با هم مخلوط و به مایه خمیر اضافه میکنیم. 
داخل ظرف دیگه ای ارد و نمک رو مخلوط میکنیم. اگه از آرد all-purpose استفاده کنیم همین مقدار که گفتم کافیه اگر نه مطمئنا مقدارش تغییر میکنه.
با نیمی از ارد شروع میکنیم. به مواد اضافه میکنیم, بقیه آرد رو کم کم میریزیم تا خمیر کاملا جمع بشه. خمیر رو با آرد زیاد سفتش نمیکنیم. هرچی سبکتر و نرمتر باشه کیفیت بهتر میشه. سطح کار رو آرد پاشی میکنیم و خمیر رو 10 دقیقه ورز میدیم. کف کاسه ای رو با 2 قطره روغن چرب میکنیم و خمیر رو داخلش میگذاریم. روش رو میپوشونیم و یه گوشه میگذاریم تا پف کنه، برای 1 تا 1 ساعت و نیم.


برای داخل پیراشکی همونطور که گفتم از هر ترکیبی که خواستیم میتونیم استفاده کنیم. من پیاز خرد شده رو همراه همون اندازه کرفس ریز شده تفت دادم, قارچ , فلفل دلمه ای و کدو سبز خرد شده هم اضافه کردم, نه اینکه زیاد سرخشون کنم, اینقدری تفت دادم تا نرم نشند, مخصصا کدو, چون دوباره داخل فر با حرارت بالا قراره بپزند. در آخر هم فقط یه قاشق مرباخوری رب گوجه همراه نمک, فلفل سیاه, پاپریکا و تخم گیشنیز اضافه کردم.
میگذاریم کنار تا از حرارت بیافته.
فر رو با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه. 
از خمیر گلوله هایی جدا میکنیم, تو دست کمی ورز میدیم, با وردنه یا دست باز میکنیم با ضخامت ۶, ۷ میلیمتر. اطرافش رو با چند قطره آب خیس میکنیم تا چسبنده بشه, از سبزیجات آماده داخلش میگذاریم.
دو طرف خمیر رو به هم میچسبونیم بعد از اطراف خمیر رو میاریم وسط و مثل بقچه جمعش میکنیم. خمیر گلوله شده رو مثل کوفته بین دو دست نچرخونید که متلاشی میشه. خمیر رو از سمت بسته شده روی سینی فر میچینیم.
تخم مرغ و شیر رو مخلوط میکنیم و با قلم مو روی پیراشکی میمالیم, کنجد میپاچیم, من همیشه کمی سبوس هم میپاشم. حدود نیم ساعت یا تا زمانیکه روشون طلایی بشه میپزیم.


پیراشکی ها به نظرم راه خیلی خوبی هستند برای مخفی کردن مواد غذایی که خوب خورده نمیشند, به خصوص برای بچه ها.


نوش جان ... .............

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...