Pages

Tuesday, April 14, 2020

نان سیب زمینی شیرین


دوستانی که همراه خوشمزه خونه هستند حتما میدونند که من عادت دارم با رسیپی های خوب زیاد بازی میکنم. یه دستور شیرینی یا نون رو با تغییرات کوچیک و بزرگ, با مزه های مختلف دوست دارم امتحان کنم.

دستور نان کدوحلوائی و نان موز رو پیش از این نوشته بودم. از همین دستور استفاده کردم با یه کوچولو تغییر. این نون ذاتا شیرین نیست و برای صبحانه هم مناسبه. شیرینی نان موز کاملا بستگی به میزان شیرینی موز داره و نون شیرین تر از زمانی هست که از سیب زمینی شیرین یا کدو حلوایی استفاده میشه. مزه کدو حلوایی و سیب زمینی شیرین هم خیلی نزدیکه, ولی سیب زمینی شیرین رنگ بیشتری به نون میده.
برای این نون من از ادویه استفاده نکردم ولی مثل دو تای قبلی میتونید ادویه مورد علاقتون رو و حتی خشکبار اضافه کنید؛ دارچین, زنجبیل, هل, میخک, رازیانه, جوز هندی.

مواد لازم :
آرد حدودا 4،1/4 پیمانه
پوره سیب زمینی شیرین 1،1/2 پیمانه
شیر ولرم 1/2 پیمانه
کره 1/4 پیمانه (57 گرم)
مایه خمیر 2،1/4 قاشق چایخوری
شکر 2 قاشق سوپخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
سبوس 2 قاشق چایخوری

برای رویه :
زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 قاشق سوپخوری
کنجد - خشخاش 


برای آماده کردن پوره میتونید سیب زمینی شیرین رو درسته آب پز کنید بعد پوست بگیرید و له کنید، یا مثل پوره کدوحلوایی که قبلا توضیح دادم دربارش در فر. اگرنه با زمان کوتاهتر داخل مایکروویو هم میشه. با چنگال چند جای سیب زمینی رو سوراخهای عمیق میکنیم و حدود 2 و نیم دقیقه داخل مایکروویو میپزیم. البته این زمان بسته به سایز میتونه بیشتر بشه.

مایه خمیر، شکر و شیر ولرم رو مخلوط و 10 دقیقه صبر میکنیم تا پف کنه. اگه از مایه خمیر فوری استفاده میکنیم عمل آمدن لازم نیست.
با پوره و کره که به دمای محیط رسیده و حسابی نرم شده مخلوطش میکنیم. آرد رو در کاسه ای میریزیم، نمک و رو بهش اضافه میکنیم و  وسطش رو گود میکنیم.


مخلوط مایه خمیر رو داخل گودی میریزیم و با دست مخلوط میکنیم تا خمیر جمع بشه.
با کل ارد شروع نکنید. بسته به نوع اردتون مقدارش تغییر خواهد کرد. اگر از ارد همه کاره استفاده کنید این مقدار کافیه. اگر ارد نانوایی استفاده کنید ارد کمتری لازم هست چون جذب آب بیشتری داره. میتونید با نصف ارد شروع کنید و باقی رو کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر جمع بشه, چسبنده نباشه ولی نرم و لطیف باشه هنوز.


خمیر رو روی سطح تمیز آردپاشی شده ای قرار میدیم و 10 دقیقه ای ورز میدیم, داخل ظرف برمیگردونیم و روش رو میپوشونیم. مدت 1 ساعت و نیم ظرف رو یه گوشه گرم قرار میدیم تا حجم خمیر زیاد بشه.
برای شکل دادن خمیر یه نگاهی به دستور نان کدوحلوائی و نان موز بندازید. میتونید به همون روش رولهای کوچیک درست کنید. اگر نه, من خمیر رو ۴ قسمت کردم.
هرکدوم رو جداگانه گرد باز کنید. روی سینی فر قرار بدید. روشون رو بپوشونید و ۲۰ دقیقه دیگه استراحت بدید.


فر رو هم با 350 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
روی خمیر رو شکل میدیم.
تخم مرغ رو با شیر مخلوط میکنیم و با قلم مو روی نون هامون میمالیم. شیر صرفا برای اینه که بافت تخم مرغ رو از هم باز کنه تا از روی خمیر سر نخوره. روش رو کنجد و تخم خشخاش میپاشیم.


نون رو مدت 20 تا 25 دقیقه داخل فر قرار میدیم تا بپزه، پف کنه و طلایی بشه.
پیشنهاد میکنم وقتی فر رو روشن میکنید یه کاسه آب هم داخل فر قرار بدید که رطوبت کافی رو برای نون ایجاد کنه.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...