Pages

Monday, July 9, 2012

بستنی شکلاتی


مواد اولیه :

خامه ۲ پیمانه (whipping cream)
شیر ۱,۱/۲ پیمانه
شکر ۱ پیمانه
زرده تخم مرغ ۶ عدد
شکلات خورد شده ۳۵۰ گرم
عصاره وانیل ۱,۱/۲ قاشق چایخوری






اول از همه بگم که میتونیم از شکلات شیری یا تلخ استفاده کنیم, بستگی داره از کدوم مزه بیشتر لذت میبرید. من از یه شکلات extra dark استفاده کردم. شکلات رو به قطعات ریز خرد میکنیم.
به عنوان شکر هم از شکر قهوه ای استفاده کردم.

شیر رو همراه نصف خامه و نصف شکر روی حرارت میگذاریم تا شکر حل بشه. لازم نیست بجوشه. از روی شعله کنار میگذاریم. خورده شکلات ها رو اضافه میکنیم و یکی دو دقیقه زمان میدیم تا با گرمای شیر نرم بشند, بعد اینقدر هم میزنیم تا شکلات در شیر حل بشه.

در ظرف دیگه ای زرده ها رو همراه وانیل و باقی شکر هم میزنیم تا روشن بشه رنگشون. بعد حین هم زدن شیر رو کم کم به زرده ها اضافه میکنیم. اگر یک باره بریزیم یا هم نزنیم داغ بودن مایع باعث پختن زرده میشه.


مجددا مواد رو به قابلمه برمیگردونیم و روی حرارت متوسط میگذاریم. مایع شروع به غلیظ شدن میکنه. بهتره همش بزنیم آروم آروم.
یه کاسه یخ درست میکنیم و قابلمه رو روش میگذاریم.هم میزنیم تا مواد سرد بشه. در عین حال میبینید که غلیظ تر هم میشه. روش رو با سلفون یا پلاستیک فریزر میپوشونیم طوری که مستقیم به تمام سطح مواد بچسبه تا روش لایه نبنده. ۳ تا ۵ ساعت داخل یخچال میگذاریم.


بعد از گذشت این زمان باقی خامه رو هم میزنیم تا فرم بگیره و با باقی مواد مخلوط میکنیم. اگر بستنی ساز داریم که میره داخل بستنی ساز تا آماده بشه و بعد هم فریز اگر نه داخل ظرف دار میگذاریم فریزر. خودش رو که کمی گرفت درش میاریم و دوباره با همزن میزنیم. اینکار رو چند بار باید تکرار کنیم تا بستنی شکل بگیره و درعین حال بلورهای یخ قابل مشاهده نباشند توش.
به جای همزن از دستگاه غذاساز هم میشه استفاده کرد.


یه پیشنهاد خوشمزه اینکه آخرین باری که بستنی رو درمیاریم تا هم بزنیم بهش میتونیم شکلات چیپسی, میوه خشک خرد شده, مغزهای خرد شده که بهتره بوداده باشند, کیت کت, اسمارتیز یا هر چیز دیگه اضافه کنیم.


7 comments:

  1. چقدر عالـــــــــــــــــــــی شده نوش جووونت عزیزم

    ReplyDelete
  2. با سلام به عاطفه خانم عزیز و تشکر از پیام و کامنت پر محبتتون
    منهم لینک وبلاگتونو در وبلاگم قراردادم امیدوارم در هر فرصیتی
    که پیش آمد حتما به شما سر بزنم....شاد و موفق باشید.....صفا

    ReplyDelete
  3. در ضمن کاراتون واقعا قشنگ هستند... و در کمال سلیقه درست کردید ...خسته نباشید

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...