Pages

Monday, June 22, 2015

رول هل و پسته


خوب برای این نون شیرینی چی لازم داریم ؟!؟!

مواد اولیه :
شیر ولرم ۱ پیمانه
آب ولرم ۱/۴ پیمانه
شکر ۱/۳ پیمانه
آرد ۳,۱/۲ تا ۴ پیمانه
تخم مرغ ۱ عدد
مایه خمیر ۲,۱/۲ قاشق چایخوری
کره آب شده ۲ قاشق سوپخوری 
نمک ۱,۱/۲ قاشق چایخوری

برای داخل رولها :
کره ۱/۳ پیمانه
شکر قهوه ای ۱/۳ پیمانه
شکر سفید ۱/۳ پیمانه
پسته ۲/۳ پیمانه 
پودر هل ۱,۱/۲ قاشق چایخوری
جوز هندی ۱/۴ قاشق چایخوری

برای ایسینگ :
پنیر خامه ای ۱/۳ پیمانه 
پنیر ریکوتا ۱/۳ پیمانه
پودر قند ۱ پیمانه
عصاره وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری 
(یا آیسینگی که برای رول کدو حلوایی استفاده کردم )



اول از همه بگم که برای خمیر همه مواد باید به دمای محیط رسیده باشند. مواد اولیه سرد باعث میشه خمیر نون دیر عمل بیاد.
مایه خمیر رو با آب ولرم مخلوط میکنیم و 10 دقیقه زمان میدیم تا عمل میاد. اگه مایه خمیر فوری استفاده میکنیم که میتونیم مستقیما با باقی مواد مخلوط کنیم.
شیر، شکر، کره آب شده، تخم مرغ و مایه خمیر عمل اومده رو مخلوط میکنیم.
در ظرف دیگه ای هم آرد و نمک رو مخلوط میکنیم.

اگر از آرد همه کاره استفاده کنیم مقدار آردی که گفتم کافیه اگر نه مقدارش ممکنه کم یا زیاد بشه پس با مقدار آرد کمتری شروع میکنیم. من با 2.5 پیمانه شروع کردم.
مواد خشک رو به مواد مایع نون اضافه میکنیم. مخلوط میکنیم تا خمیر جمع بشه. روی میز کار آرد میپاشیم و خمیر رو 10 دقیقه ورز میدیم.

کاسه رو با یکی دو قطره روغن چرب میکنیم و خمیر رو داخلش برمیگردونیم. روش رو میپوشونیم و 1 تا  1.5 ساعت زمان میدیم تا حجیم بشه.


خمیر که عمل اومده با وردنه باز میکنیم. یه مستطیل 10x18 اینچ ( 25×46 سانتیمتر). زیر خمیر حسابی باید آرد پاشی بشه تا نچسبه به میز کار و راحت باز بشه.
برای داخل رول، کره که به دمای محیط رسیده و نرم وکِرِمی شده روی تمام سطح خمیر میمالیم.
شکر و ادویه ها رو مخلوط میکنیم و روی خمیر پخش میکنیم. پسته رو درشت خرد میکنیم و داخل تابه کمی بو میدیم تا عطرش چند برابر بشه. روی خمیر میپاشیم. بعد خمیر رو از طول رول میکنیم. با یه چاقوی تیز رول رو به 12 تا 14 قسمت تقسیم میکنیم.

به یک قالب 13×9 اینچ (33×23 سانتیمتر) نیاز داریم. 12 تا رول داخلش جامیشه. من البته از دو تا قالب کوچکتر استفاده کردم که داخل هر کدوم ۶ تا رول جا شد. کف قالب رو چرب میکنیم و کاغذ شیرینی پزی میگذاریم. رولها رو میچینیم و روش رو میپوشونیم برای 45 دقیقه تا مجددا حجیم بشه.
موقع رول کردن خمیر ممکنه شکرها مقداریش بریزه از خمیر که میتونیم بعد از چیدن رولها داخل قالب، بپاشیم روشون.


فر رو با دمای 375 درجه فارنهایت میگذاریم 20 دقیقه ای گرم بشه بعد نون رو میگذاریم بپزه، حدود 30 تا 25 دقیقه.

برای آیسینگ، پنیرها باید به دمای محیط برسند. با وانیل و پودر شکر مخلوط میکنیم.
پودر شکر هرچی بیشتر باشه آیسینگ رقیقتر هم میشه. بیشتر اضافه کردنش بسته به خودمون داره.
موقع سرو روی رولها میریزیم. من معمولا روش نمیریزم و کنارش سرو میکنم تا هر کس هر اندازه که دوست داره ازش بریزه, و صد البته که من نونم رو داخل ایسینگ پنیری غرق میکنم.


یک نکته دیگه اینکه میتونیم قالب رو برگردونیم و رولها رو وارونه سرو کنیم. چون زیرشون کاراملی و خوشکل شده.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...