Pages

Tuesday, August 15, 2017

نان جودوسر و شیره افرا


5 سال پیش دستور یه نون رو گذاشتم با جودوسر و عسل که بافت خیلی خوبی داره. بافتش عالیه با یه کراست برشته شیرین.
همون نون رو با maple syrup هم درست میکنم که نتیجش همونقدر خوب میشه.
روش تهیه مثل نان عسل و جو دوسر هست ولی یه بار دیگه مینویسم تا یه کمی دم دست تر باشه این رسیپی و چند تا نکته رو اضافه میکنم.

مواد اولیه:
آرد 2 تا 2،1/2 پیمانه
جودوسرپرک 1 پیمانه
آب ولرم 1/4 پیمانه
شیر ولرم 1 پیمانه
شیره افرا 1/4 پیمانه (maple syrup)
شکر قهوه ای 1 قاشق چایخوری
نمک 1،1/2 قاشق چایخوری
مایه خمیر 3 قاشق چایخوری
کره 2 قاشق سوپخوری

برای روی نان:
شیره افرا 1 قاشق سوپخوری
جودوسرپرک 2 قاشق سوپخوری



مایه خمیر و شکر قهوه ای رو در آب ولرم حل میکنیم و 10 دقیقه ای صبر میکنیم تا عمل بیاد. اگر مایه خمیر فوری استفاده میکنیم استراحت نیاز نداره.
شیر، شیره افرا، کره و مایه خمیر آماده شده رو مخلوط میکنیم.
در ظرف دیگه ای تمام مواد خشک رو مخلوط میکنیم. به مایع اضافه میکنیم. من از آرد همه کاره یا all purpose استفاده کردم. با 1،1/2 پیمانه آرد شروع کردم و باقی آرد رو کم کم اضافه کردم. بسته به نوع آرد میزانش حتما تغییر میکنه.

خمیر رو جمع میکنیم. روی سطح تمیز آردپاشی شده ای قرار میدیم و 5 تا 10 دقیقه ای ورز میدیم. خمیر رو داخل ظرف برمیگردونیم و روش رو میپوشونیم. بهتره دیواره ظرف کمی چرب بشه تا خمیر راحت از کاسه خارج بشه.
مدت 1 ساعت و نیم ظرف رو یه گوشه گرم قرار میدیم تا حجم خمیر زیاد بشه.


بعد از 1 ساعت و نیم خمیر رو روی سطح آردپاشی شده با وردنه باز میکنیم، با ضخامت 1 تا 1/5 سانتیمتر.
خمیر رو به شکل مستطیل باز میکنیم. خمیر رو از عرض رول میکنیم.
خمیر رو داخل سینی فر که کاغذ شیرینی پزی روش پهن کردیم قرار میدیم طوری که انتهای رول به سمت پایین و کف سینی باشه. روی خمیر رو دوباره میپوشونیم و 1 ساعت صبر میکنیم تا دوباره حجم خمیر زیاد بشه.


فر رو با حرارت 350 درجه فارنهایت روشن میکنیم تا گرم بشه.
بعد از اینکه خمیر حسابی ور اومد شیره رو روی نان میمالیم و روش جوهای پرک شده رو میپاشیم.
طبقه پایین فر یک ظرف کوچیک آب جوش میگذاریم تا نونمون خشک نشه.
نون رو طبقه وسط فر میگذاریم، مدت 45 دقیقه تا کامل بپزه.


این نون عالیه. بیشتر از همه نونایی که تا به حال پختم دوستش دارم.
به به ...  ..........................


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...