Pages

Tuesday, March 24, 2020

بستنی لبو


این بستنی خوشمزه رو من برای یلدا آماده کرده بودم. اما همیشه قابل تهیه هست چون اینجا همیشه چغندر شیرین پیدا میشه. اگه چغندر هاتون خیلی شیرین نیست شاید شکر بیشتری لازم داشته باشید, مزش رو بچشید و هر قدر براتون مناسبه شکر اضافه کنید. در هر حال عطر و طعم لازم رو از چغندرها میگیرید.
من از ثعلب داخل بستنی استفاده کردم که سبب میشه مثل بستنی سنتی کشدار بشه.

مواد اولیه :

شیر 1/2 پیمانه
خامه %35 1,1/2 پیمانه 
لبو پوره شده 1,1/3 پیمانه
پودر ثعلب 1 قاشق چایخوری
شکر 3/4 پیمانه (به شرطی که لبو شیرین باشه)



روش تهیه خیلی راحته، فقط باید حتما پودر ثعلب داشته باشیم که بودنش باعث خاص بودن و کشدار شدن بستنی میشه. اگر ثعلب در دسترس ندارید بستنی باز هم خوب و خوشمزه میشه ولی کشدار نمیشه. مثل اکثر بستنی هایی که تا الان دستورشون رو گذاشتم. اگر خارج از کشور هستید و از فروشگاههای عربی ثعلب رو میخرید، در انتخابش دقت کنید و مدلی که برای تهیه بستنی استفاده میشه بخرید.

برای شروع چغندر رو بپزید, صبر کنید تا خنک بشه و پورش کنید. قبل از استفاده حتما باید سرد شده باشه.
خامه (1 پیمانه) رو با همزن کمی میزنیم تا غلیظ بشه (نه اونقدر که چربیش دربیاد).
شیر و خامه (1/2 پیمانه) رو مخلوط و روی حرارت میگذاریم.وقتی شروع کرد حباب زدن و تازه خواست جوش بیاد، شعله رو خاموش میکنیم و از روی حرارت برمیداریم.


شکر و پودر ثعلب رو باهم مخلوط میکنیم. قاشق قاشق به شیر گرم اضافه میکنیم و همزمان هم میزنیم. از همزن فلزی دستی یا همزن پایه دار میتونیم استفاده کنیم. شیر شروع به غلیظ شدن میکنه که به خاطر وجود ثعلب هست.

پوره لبو و بعد خامه رو اضافه میکنیم. بعد از اضافه کردن خامه زیاد هم نمیزنیم. فقط در حد مخلوط شدن, چون قبلا همزده و غلیظ شده و بیشتر هم بخوره ممکنه ببره و چربیش جدا شه.
بستنی رو داخل ظرفی میریزیم و داخل فریزر میگذاریم برای یک ساعت، تا کاملا خنک بشه.


از اینجا به بعد :

-اگر بستنی ساز نداریم، بستنی رو داخل ظرف دردار ریخته و داخل فریزر میگذاریم و وقتی خودشو کمی در اطراف ظرف گرفت، در میاریم و دوباره با همزن میزنیم. اینکار رو چند بار باید تکرار کنیم تا بستنی شکل بگیره و درعین حال بلورهای یخ داخلش تشکیل نشه. برای هم زدنش از دستگاه غذاساز هم میتونیم استفاده کنیم. حداقل سه چهار بار این کار رو انجام میدیم تا بستنی بافت بهتری داشته باشه. 7 تا 8 ساعت در فریزر نگهداری میکنیم تا آماده سرو بشه.

-اما اگر دستگاه بستنی ساز داریم، بستنی رو داخل دستگاه میریزیم برای حدود 25 دقیقه, بعد بستنی رو به یک ظرف دردار منقل میکنیم. 7 تا 8 ساعت در فریزر نگهداری میکنیم تا آماده سرو بشه.


2 comments:

  1. سلام. لطفا بگید گلاب رو کی باید اضافه کرد .

    ReplyDelete
    Replies
    1. گلاب لازم نیست عزیزم . اشتباه نوشته بودم حذف کردم

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...