Pages

Sunday, March 12, 2023

شیرینی مربایی


دستور تهیه ۲ مدل شیرینی مربایی رو تا الان نوشتم که هردوشون رو خیلی دوست دارم, واقعا با سلیقه من هماهنگ هستند. بیسکویت ترد با شیرینی کم که با رطوبت مربای بینش تو دهان آب میشه.
گاهی به خمیرشون اسانس یا ادویه متفاوتی اضافه میکنم و با مربایی که باهاش هماهنگ باشه پرش میکنم. مثل دارچین و مربای سیب.

دستور هر دو رو اینجا ببینید :

این هم سومین دستور, چون من عاشق مربا و شیرینی مربایی و هر چی که با مربا درست میشه هستم 😊

مواد اولیه :

کره ۱۵۰ گرم
آرد ۲۷۰ گرم
پودر قند ۶۰ گرم
نشاسته ذرت ۱۵ گرم
خامه ۲ قاشق سوپخوری 
وانیل ۱/۲ قاشق چايخورى
زرده تخم مرغ ۱ عدد
۱ قاشق سوپخوری Corn syrup
نمک نوک قاشق 
مربا و پودر قند اضافی 

نكته :
- وزن هر كدوم از زرده ها ۱۸ تا ۲۰ گرم باشه
- جایگزین کورن سیروپ, میتونه گلوکز, شربت بار یا عسل باشه.


برای شروع همه مواد حتما بايد هم دماى محيط باشند.

كره رو با پودرقند مخلوط میکنیم و اونقدری با همزن ميزنيم تا کاملا کرمی شکل بشه. 
عصاره وانیل  رو اضافه ميكنيم. به جای وانیل یا حتی همراهش میتونید از هر عصاره عطر دهنده دیگه یا ادویه ها استفاده کنید. من دوست دارم کمی هل  اضافه کنم, به خصوص وقتی برای عید آماده میکنم.
زرده تخم مرغ رو اضافه میکنیم، بعد هم خامه و Corn syrup.
نشاسته، آرد و نمک رو با هم الك ميكنيم و مخلوط باقى مواد میکنیم تا خمیر جمع بشه. آرد بیشتری اضافه نمیکنیم. 
خمیر رو جمع میکنیم, مثل یه دیسک ضخیم باز میکنیم و داخل نایلون میگذاریم و ۲-۱ ساعت در یخچال استراحت میدیم.


خمیر رو از یخچال خارج میکنیم, بین دو تا نایلون یا کاغذ شیرینی پزی با کمک وردنه باز میکنیم, با ضخامت ۵ تا ۶ میلیمتر.
قالب زدن رو طبق عکس انجام بدید. قالب من ۵,۵ سانت هست و برای برش وسط از قالب کوچک تری استفاده کردم.

- من دوست دارم کاتری که برای وسط کوکی استفاده میکنم اونقدری بزرگ باشه که رنگه مربا رو به وضوح ببینم و این تفاوت رنگ بین مربا و سفیدی پودر قند روی شیرینی ظاهر زیبا و اشتها برانگیزی بهش میده.


کاتر رو هربار  در ارد بزنید تا به خمیر نچسبه.
کوکی ها رو در دو سینی مجزا بچینید, روی سینی فر که کاغذ شیرینی پزی گذاشتید.
‏‎فر رو باید از قبل با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کرده باشیم تا گرم بشه. مدت ۱۲ تا ۱۳ دقیقه برای پخت کوکی های کامل و ۱۰ تا ۱۱ دقیقه برای کوکی های حفره دار لازمه. 
 

مسلما هر چی کوکی ها رو کوچیک تر قالب بزنید زمان کمتر و بزرگ تر باشه زمان بیشتری لازمه. هروقت كناره هاى شيرينى كمى قهوه اى شد، كوكى رو از فر خارج كنيد. چند دقیقه میگذاریم تا از حرارت بیفتند و از سینی خارج میکنیم.

بعد از اینکه کوکی ها كاملا خنک شدند, روی کوکی هاى حلقه اى پودر قند میپاشیم, كمى مربا وسط کوکی کامل میگذاریم و کوکی دوم رو کمی روش فشار میدیم. من از مارمالاد توت فرنگى استفاده کردم.

همین الان قابل سرو هست ولی بهتره یه کم بمونه تا کوکی ها رطوبت مربای وسطشون رو جذب کنند و نرم بشند، من يك روز زمان ميدم بهشون 😉
نوش جااااان


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...