Pages

Thursday, August 23, 2012

هویج پلو


هر غذای ایرانی در مناطق مختلف به روشهای متفاوتی تهیه میشه. هویج پلو هم یکی از اونهاست. ولی خوب امتحان کردن روشهای مختلف باعث میشه مزه غذاها همیشه برامون جذاب باشه.
این هم روش منه.

مواد لازم:

پیاز
هویج
گوشت چرخ شده
نمک، فلفل سیاه، دارچین، تخم گشنیز
کشمش ریز، زرشک
برنج


پیاز داغ میکنیم و گوشت چرخ شده رو باهاش تفت میدیم.
فلفل و تخم گشنیز رو اضافه میکنیم تا با گوشت تفت بخوره و بوی ادویه بلند بشه.
هویج رو با رنده درشت رنده میزنیم. درشتی هویجها باید به اندازه ای باشه که موقع پخت له نشه و داخل غذا کاملا قابل مشاهده باشه. اگر حوصله و وقتش رو داشتیم میتونیم هویجها رو خلالی خرد کنیم.  هویج رو هم با گوشت کمی تفت میدیم.
من از کشمش و زرشک با هم استفاده میکنم چون طعم ترش و شیرینشون کنار هم خوب میشه. از کشمش ریز استفاده کردم که تقریبا هم اندازه زرشک هستند. ظاهر بهتری به غذا میده گرچه بعد از پخت کمی اندازش بزرگتر میشه. مقدار زرشک رو 1/3 کشمش میریزیم.
بعد از تفت خوردن هویج، کشمش و زرشک و مقداری نمک اضافه میکنیم.



برنج رو که از قبل خیس کردیم، میپزیم و آبکش میکنیم. برنج و مواد میانی رو لایه لایه داخل قابلمه میریزیم. دارچین رو من عادت دارم همین موقع لابلای برنج بپاشم تا عطرش تو پلو بپیچه. اگر نه میشه با مواد هویج دار مخلوطش کنیم. برنج رو دم میکنیم.


به جای دارچین وتخم گشنیز میتونیم ادویه پلوئی رو جایگزین کنیم که ترکیب عالی میشه.

جای همگی خالی ... به به


6 comments:

  1. man ba 12 peymane berenj vase piknik ino dorost kardam..poolo m khamir shode bod..mehmona nakhordan! chera khamir shode berenjam? komak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ای وای
      منم حالم گرفته شد گفتید
      12 پیمونه خیلی زیاده
      من خودم تا حالا بیش از 5 پیمونه دم نکردم
      اما اینکه خمیر شده به نظر من چند حالت داره
      یا قبل از آبکش کردن برنجتون تو آب خیلی جوشیده و زیادی نرم شده
      یا اینکه موادی که لابلای پلو دادید آبدار بوده
      باید آبش رو بگذارید کشیده بشه حسابی
      که البته این دستور موادش اصلا آبدار نیست
      یا اینکه قابلمتون کوچیک بوده و کلی برنج و مواد رو به زور رو هم فشار دادید
      یادمون نره که برنج وقتی تو آب میپزیمش نباید کامل بپزه و له بشه
      موقع دم کردن هم بیشتر قد میکشه و حجمش زیاد میشه
      باید از سر قابلمه مقداری خالی باشه
      و اینکه وقتی برنج و مواد رو لابلای هم میریزیم نباید روهم فشارشون بدیم
      شاید چون مقدارش زیاد بوده این اتفاقات پیش اومده
      اینا چیزاییه که به نظرم میرسه دوست من
      امیدوارم به دردتون بخوره

      Delete
  2. نووش جون معلومه عالیه
    ما هم با مرغ درست میکنیم و زرشک

    عالی بود مرسی

    ReplyDelete
  3. اونجوری هم خوردم ... خیلی خوبه لیلا جون

    ReplyDelete
  4. دستتون درد نکنه خیلی عالی درست کردید.باید خیلی خوشمزه باشه.

    ReplyDelete
    Replies
    1. مرسی صفا جون
      اره مزش رو من خیلی دوست دارم

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...