Pages

Thursday, August 9, 2012

کوفته بلغور



برای کوفته:
گوشت چرخ شده 300 گرم
بلغور 8 قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد
سیر 1 حبه
نمک، فلفل سیاه، زیره

برای داخل کوفته:
پیاز درشت 1 عدد
بادام خلالی (یا پرک) 2 قاشق غذاخوری
کشمش 2 قاشق غذاخوری
دارچین

برای سس:
پیاز 1 عدد
رب گوجه
گوجه رنده شده 
سرکه
نمک، فلفل، زردچوبه، تخم گشنیز


این مقدار مواد برای 5 تا کوفته مناسبه. داخل کوفته ها هم بهتره از بادام خلالی استفاده بشه ولی من چون بادام پرک داشتم از همون استفاده کردم.

بلغور رو داخل آب خیس میکنیم. حداقل 2 ساعت باید خیس بخوره تا کاملا نرم بشه. بیشتر هم اگه بمونه که بهتر. بلغور رو آبکش میکنیم و میگذاریم تا آبش کامل بره.

گوشت چرخ شده، بلغور، جعفری تازه خرد شده، نمک، فلفل سیاه و زیره، سیر و پیاز رنده شده رو با هم مخلوط میکنیم و حسابی ورز میدیم با هم. مواد گوشتی رو داخل ظرف در بسته ای مدت 1 ساعت داخل یخچال میگذاریم.

برای داخل کوفته ها پیاز داغ میکنیم، بادام رو باهاش تفت میدیم. کشمش و کمی دارچین اضافه میکنیم.


بعد از 1 ساعت کوفته ها رو از یخچال در میاریم و دوباره کمی ورز میدیم. 1/5 مواد گوشتی رو بر میداریم و کف دست باز میکنیم، از مخلوط بادام دار مقداری داخلش میگذاریم و میبندیمش. توی دست به شکل بیضی درش میاریم و به هم فشردش میکنیم. کمی از مخلوط بادام رو برای تزئین نگه میداریم.


تو این مرحله 2 تا کار میتونیم بکنیم. یا اینکه کوفته ها رو داخل روغن حسابی سرخشون کنیم تا بپزند و خوب هم کریسپی بشند و براشون سس درست کنیم و با هم سرو کنیم که خیلی خوشمزه میشه؛ یا اینکه اگه مثل من از دست روغن فراری هستید یه تقلب کوچولو میکنیم، سس رو آماده میکنیم و داخل سس میپزیمشون، بدون سرخ کردن.


پیاز داغ میکنیم، رب وادویه ها رو باهاش تفت میدیم و گوجه رنده شده، نمک و سرکه رو اضافه میکنیم و با مقداری آب رقیقش میکنیم. شعله رو کم میکنیم تا آرام و در طولانی مدت جوش بیاد. اینکار برای اینه که کوفته ها از هم باز نشند. کوفته ها رو داخل سس میگذاریم و تا زمانی که سس به جوش بیاد کوفته ها هم خودشون رو کمی میگیرند. با شعله کم باید بجوشند تا بپزند، یک بار باید بچرخونیمشون تا طرف دیگشون هم خوب بپزه. اگه خوب ورزشون داده باشیم از هم باز نمیشند.


موقع سرو، کمی از مخلوط داخل کوفته رو که نگه داشته بودیم روشون میریزیم و همراه سس سرو میکنیم.


نوش جان ... .............


7 comments:

  1. من تا حالا نه خوردم و نه درست کردم ، حتما امتحانش میکنم ؛ خیلی خوشمزه به نظر میاد ؛ مرسی خانومی از این ایده ی جدید :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. منم دفعه اول بود درست میکردم ... راستش غذاهای سرخ کردنی تو خونه ما زیاد طرفدار نداره ... واسه همینم من هر ترکیبی رو با گوشت تبدیل به کوفته میکنم .. گوشت با همه چی

      Delete
  2. وایییییی چه کوفته‌های هوش از سرم برد . دلم خواستتتت عاطفه جون . دستت طلا گلم .

    ReplyDelete
    Replies
    1. من که خیلی دوست داشتم .. کلا هرچی قلقلی باشه و بهش بگن کوفته من دوست دارم

      Delete
  3. ممنون عاطفه جون.امروز تونستم وارد بلاگت بشم و گفنم زودتر برایت مسیج بگذارم و تشکر کنم.خیلی اوقات که من به اینجا می ا.مدم نمی تونستم مسیج بگذارم.تا رز جون یاد داد که چکار باید بکنم.کفتم الان اینجا تشکر کنم به خاطر بلاگ خوب و عالیت.دستت درد نکنه خانومی. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ممنون عزیز ... فقط این قضیه چیه که بعضی ها نمی تونند پیغام بگذارند ؟؟؟ من خودمم نمیدونم

      Delete
  4. به به چقدر دوست دارم این را درست کنم.مخصوصا که برایم از ترکیه بلغور مخصوص کوفته اورده اند.دستتتتت درد نکنه عزیزم.خیلی هم خوشگل هستند هاااا. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...